Akcie

11.11. - 31.12.2024  

Vystava_20241111-20241231_MestskeOpevnenieVKezmarkuAPodolinci_plagat.jpg

Múzeum v Kežmarku

Mestské opevnenie v Kežmarku a Podolínci

Pozývame Vás na vernisáž výstavy Mestské opevnenie v Kežmarku a Podolínci v pondelok 11. novembra 2024 o 15:30 vo Výstavnej sieni múzea, ul. Dr. Alexandra č. 11 v Kežmarku.

Portae civitatis, murus, turres, propugnacula...

Mestské opevnenie v Kežmarku a Podolínci

KEDY:

  • od pondelka 11. novembra 2024 - Vernisáž výstavy o 15:30
  • do utorka 31. decembra 2024
  • otvorené utorok - sobota v čase od 8:00 do 16:00
     

KDE:

  • Výstavná sieň múzea
  • ul. Dr. Alexandra č. 11, Kežmarok
     

INFO a REZERVÁCIE:

VSTUPNÉ:

  • dospelí - 4,00 €
  • deti, študenti, dôchodcovia, ZŤP - 2,00 €
  • rodinná vstupenka - dvaja dospelí a 1 - 4 deti - 6,00 €

 

11.11.2024 - 30.3.2025  

Boje-SK.jpg

Tekovské múzeum v Leviciach

Tri mesiace bojov a utrpenia

K 80. výročiu oslobodenia mesta Levice

Autor výstavy: Gábor Juhász, Peter Pleva
Organizátor výstavy: MILITARY HISTORICAL MUSEUM Pohronský Ruskov, Tekovské múzeum v Leviciach


 

12.11.2024 - 24.1.2025  

Abstrakcie.jpg

Tekovské múzeum v Leviciach

Abstrakcie

Organizátor výstavy:Tekovské múzeum v Leviciach
Autor výstavy: Mgr. art Peter Hitzinger


 

12.11.2024 - 26.1.2025  

Kríž nás sprevádza_výstava.jpg

Podtatranské múzeum v Poprade

Kríž nás sprevádza

Výstava pod  názvom „Kríž nás sprevádza“ prezentuje kríž ako jeden z najdôležitejších symbolov kresťanstva. Stojí na vrcholoch hôr, visí na stenách a nosí sa ako šperk v podobe príveskov na retiazke. Prečo však práve kríž – znak krutej bolesti a smrti je kľúčovým symbolom náboženstva, ktorého hlavným posolstvom je nádej na vykúpenie a vzkriesenie? Odkedy je kríž uctievaný a prečo je stále aktuálny?

Výstava je sprístupnená v expozičných priestoroch Podtatranského múzea v Poprade na Vajanského 72/4, 058 01 Poprad.

Sprístupnenie výstavy 12. novembra 2024, vernisáž výstavy bude spojená s inauguráciou rovnomennej publikácie vdp. Mgr. Michala Liptáka a s prednáškou autora a uskutoční sa vo štvrtok  14. novembra 2024 o 17:00  v priestoroch múzea na Vajanského 72/4 Poprad. Vstup na vernisáž a inauguráciu voľný.

Tlačová správa k inaugurácii publikácie a k výstave Kríž nás sprevádza (PDF)


 

18.11.2024 - 26.1.2025  

Betlehemy ako ich nepoznáme - plagát.jpg

Kaštieľ Radoľa

Betlehemy ako ich nepoznáme

Kysucké múzeum, kultúrna organizácia Žilinského samosprávneho kraja, pozýva na výstavu „Betlehemy ako ich nepoznáme“ v priestoroch renesančného kaštieľa v Radoli.

Vystavených je vyše 300 unikátnych betlehemov z tvorby Jozefa Práznovského zo Žiliny. Autor sa venuje kresbe, maľbe, grafike, kolážam, kombinovanej technike a plastike. Tvorí figuratívne kompozície s citom k farbe a priestoru. Je zakladajúcim členom Združenia nezávislých výtvarníkov ARTEFAKT.

Tvorbe betlehemov sa venuje už 25 rokov. Doposiaľ ich vytvoril viac ako 1400 kusov. Na ich výrobu využíva hlavne prírodné materiály. Figúrky vyrezáva z dreva, z vápenca, z pieskovca, z pálenej tehly alebo sú vymodelované z hliny, či moduritu. Miniatúrne betlehemy sú vytvorené z rybích kostí, z jadierok ovocných plodov, z kôstok rôznych tekvíc a ovocia. Tie úplne najmenšie figúrky vysekáva do ryže. Prvý betlehem, ktorý prebudil jeho záujem o sakrálne umenie, vytvoril z dreva. Pri tvorbe miniatúrnych betlehemov používa ostré lekárske skalpely, vhodné na precíznu prácu. „Keď robím malé maštaľky z lieskového orecha, pistácie, z liči, tak útle postavičky vyrezávam celý týždeň. Ďalší týždeň ich pozorne maľujem, musím čakať pokiaľ farby uschnú. Takto som doteraz vytvoril tisícky malých, väčších postavičiek z mnohých rôznorodých materiálov. Až nasledujúci týždeň začne samotná inštalácia viacerých postavičiek na svoje miesto. Až potom je vidieť, že som niečo spravil,“ objasňuje autor.

Na výstave možno vidieť betlehemy v rôznych orechových škrupinách ako sú kokosové, vlašské, lieskové aj cudzozemské. Najmenší bol vytvorený do škrupinky z pistácie. Z plodov používa hrozno, liči, avokádo, mango, papáju, ananás, granátové jablko, figy, a iné. Opracoval aj bambusové listy, či tekvičky. Vo vystavených betlehemoch sú zakomponované aj mušle, lastúry, hviezdice a mnohé iné dary mora. Na betlehemské stĺpy, či oporu pre strechy využíva dikobrazie ostne. Inšpirovali ho aj kamene. Jeho „Betlehem z riečneho kameňa“ získal minulý rok 3. cenu na výstave betlehemov „Greccio 2023“ v Žiline. Výstavu dopĺňajú aj obrazy z autorovej tvorby.

Autor je držiteľom certifikátu o zápise do Slovenskej knihy rekordov za najväčší počet vystavených betlehemov od jedného autora (538 ks) a zápis za najmenší vyrobený betlehem v zrnku nového korenia (6 x 6 mm). Certifikát si prevzal z rúk komisára na vernisáži svojej výstavy v Kaštieli Radoľa v roku 2010.

Okrem domácich výstav sa zúčastnil aj zahraničných. Najcennejšou je účasť na celosvetovej výstave betlehemov v Ríme v roku 2009 v kostole Santa Maria del Popolo, kde predstavil 10 betlehemov, ktoré sa dostali do celosvetového katalógu. Od roku 2014 je členom svetovej federácie betlehemárov UN-FOE-PRAE so sídlom v Ríme. Jeho betlehemy mali možnosť vidieť na výstave aj pútnici v Lurdoch a Medžugorí. Nachádzajú sa aj v Indii, Kanade, Portugalsku, Španielsku, Francúzsku, Turecku, Taliansku, Švédsku a Nemecku.


 

21.11.2024 - 31.1.2025  

Plagát - (Apex Guilt) Škvrny salamandry-1.png

Banícke múzeum v Rožňave

(Apex Guilt) – Škvrny salamandry

Banícke múzeum v Rožňave, kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja, koncom novembra otvára výstavu intermediálneho umelca Antona Čierneho pod názvom (Apex Guilt) – Škvrny salamandry. Tvorba Antona Čierneho sa po dvoch rokoch vracia do Galérie Baníckeho múzea v Rožňave a i tentoraz jeho výstava výrazne pôsobí na pozorovacie zmysly návštevníka a nabáda ho k zamysleniu sa.

Výstavu (Apex Guilt) – Škvrny salamandry tvorí videoinštalácia, ktorá sa v troch dejstvách a scénograficky vycibrenej symbolike podobá na fiktívny príbeh či bájku, ktorá však má základ v neuspokojivej realite slovenského reedukačného systému mládeže. V dvoch súbežne sa dopĺňajúcich videokanáloch sa pritom rozvíja rozprávanie o vine, obetiach, nachádzaní vlastnej slobody, ako aj zodpovednosti za stav, ktorý v slovenskej spoločnosti spôsobil to, že problém reedukačných centier bol dlhodobo prehliadaný a neviditeľný. Metafora strieľajúceho lovca v kontraste so zraniteľne pôsobiacou skupinkou mladých ľudí, takmer mimovoľne implikuje násilie, ohrozenie, ale aj túžbu po ochrane.  Anton Čierny si pritom na pomoc berie poučenia z teórie hier, z ktorých kreuje lovenú korisť – a tou je paradoxne práve nádej na zmenu. „Filmový jazyk stroho striedajú konštatovania generálnej prokuratúry, ktoré nás usádzajú do reality. Apex guilt (vrcholová vina), ktorú pociťujeme ako ľudský druh na vrchole svojho vývoja, sa tu metaforicky prenáša z obáv o náš ekosystém na našu spoločnosť. V nej sme ako hýbatelia štátu súčasťou problému, ale aj riešenia, ktorého základom je naša spolupatričnosť,“ uvádza kurátorka výstavy Jana Babušiaková.

Vernisáž výstavy sa uskutoční 21. novembra 2024 o 16:00 hod. v priestoroch Galérie BM (Nám. baníkov 25, Rožňava).


 

21.11.2024 - 22.2.2025  

NG-dubay-pozvanka.jpg

Nitrianska galéria, Nitra

Nezabíjajte vtáčika O. D.

Vystavujúci autor: Orest Dubay st.
Kurátorka: Ľudmila Kasaj Poláčková

Anotácia: Komorná expozícia v Salóne Nitrianskej galérie je venovaná grafickému dielu Oresta Dubaya st. Názov projektu je parafrázou na dielo americkej literátky Harper Lee. Kultový román Nezabíjajte vtáčika nie je iba o rasizme a justičnej vražde, je to predovšetkým príbeh o dospievaní, utváraní si vlastných názorov na svet, morálke, statočnosti a odvahe. Paralelu morálky, statočnosti, ľudskosti nájdeme i v umeleckom diele Oresta Dubaya st..

Tlačová správa (PDF)


 

21.11.2024 - 23.2.2025  

NG-woven-pozvanka.jpg

Nitrianska galéria, Nitra

(Vo) vnútri

Vystavujúce autorky: WOVEN
Kurátorka: Andrea Pleidel

Anotácia:Tam vonku sa WOVEN cítia ako doma, isto a sebavedome. Architektky rady hovoria, že tvoria mriežky, rámy a rámce pre ďalšie obsahy a interpretácie, situácie na zdieľanie nestálostí života. No nekonformný priestor bývalého obslužného schodiska Galérie mladých ich núti vystúpiť zo svojej komfortnej zóny – mriežka už je... zostať vonku, i keď vnútri?

Tlačová správa (PDF)


 

21.11.2024 - 27.4.2025  

NG-bez-nazvu-pozvanka.jpg

Nitrianska galéria, Nitra

Výstava bez názvu (vizuálna balada o jednej krajinke)

Vystavujúci autori: skupinová výstava
Kurátorky: Ľudmila Kasaj Poláčková, Andrea Pleidel

Anotácia: Výstava bez názvu (vizuálna balada o jednej krajinke) je vytvorená ako prvá zo série výstav plánovaných k 60. výročiu galérie, kde sa návštevník oboznamuje s vyše 200 dielami, ktoré demonštrujú nás ako spoločnosť, národ i jedinca. Cez pár vybraných tém výstava muzealizuje (nad)regionálnu históriu... Návštevník zistí, že „historický Slovák zo zbierok galérie“ nie je vôbec vzdialený súčasníkovi z post-doby. Láska, rodina, boj, moc, vzdelanie, (bez)nádej, silná afinita k pôde, magická spiritualita je prítomná v umení staršom i súčasnom a ako platilo kedysi, platí aj dnes: aká rodina, taká dedina, aká dedina, taká krajina...

Tlačová správa k výstave (PDF)

Srdečne vás pozývame na diskusiu k Výstave bez názvu (vizuálnej balade o jednej krajinke) s Jurajom Buzalkom, kultúrnym antropológom a autorom knihy Postsedliaci.

Dátum a čas konania: 28.11. 2024 o 17.00 hod.
Miesto konania: Reprezentačné sály
_____
 Doc. Mgr. Juraj Buzalka, M. A., PhD. (* 3. apríl 1975, Partizánske)[1][2] je slovenský sociálny antropológ a vysokoškolský pedagóg. Pôsobí v Ústave sociálnej antropológie Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského v Bratislave a venuje sa antropológii politických hnutí a témam nacionalizmu, populizmu, politiky, náboženstva a sociálnej transformácie vo východnej strednej Európe.

Komentovaná prehliadka výstavy
Výstavou vás prevedú kurátorky Ľudmila Kasaj Poláčková a Andrea Pleidel.
Dátum a čas konania: 1. december 2024 o 15.00 hod.
Miesto konania: Reprezentačné sály

Diskusia k výstave s historičkami zo SAV
Diskusia na vybrané historické témy z výstavy s historičkami z Historického ústavu SAV, Marínou Zavackou a Lindou Osykovou.
Dátum a čas konania: 8. december 2024 o 15.00 hod.
Miesto konania: Reprezentačné sály


 

22.11.2024 - 10.1.2025  

Rozptýlená prítomnosť.jpg

Galéria SPP, Bratislava

Rozptýlená prítomnosť

Galéria SPP srdečne pozýva všetkých milovníkov umenia na novú výstavu Rozptýlená prítomnosť, ktorá sa začína 22. novembra a potrvá do 10. januára 2025. Výstava spája diela dvoch pozoruhodných slovenských umelcov – sochára a maliara Pavla Šteska a výtvarného fotografa Petra W. Haasa. Vstup do galérie je pre všetkých návštevníkov bezplatný.

Výstava Rozptýlená prítomnosť ponúka pohľad na umenie, ktoré zachytáva prchavé okamihy a fragmenty reality. Témy odrážajú krehkosť a rozmanitosť prítomného okamihu, ako aj prelínanie emócií, ktoré diváka vtiahnu do rôznych dimenzií autorskej tvorby.

Peter W. Haas predstaví diela vytvorené klasickými fotografickými technikami z konca 19. a začiatku 20. storočia, ako sú kallitypia, platinotypia, kolódiový proces, uhlotlač či bromoil. Tieto tradičné postupy autor následne prepája s modernými grafickými prvkami, čím vytvára jedinečné obrazy, ktoré sám nazýva „transmutačná fotografika“. „Klasické techniky využívam na prenesenie starých spomienok do nových foriem. Je to cesta, ako oživiť minulosť a spojiť ju s prítomnosťou,“ vysvetľuje autor.

Na druhú stranu, diela Pavla Šteska pôsobia ako energetické výbuchy farieb a tvarov, často s prvkami surrealizmu. Netradičné výtvarné poňatie v podobe maľby na sklo a práca s tieňoobrazmi vytvárajú 3D efekt, pridávajú dielam hĺbku a vťahujú nás akoby do iného sveta. „Moja tvorba je vyjadrením túžby zachytiť pohyb a premenlivosť prítomného okamihu,“ vysvetľuje Pavol Štesko.

https://www.spp.sk/rozptylena-pritomnost-nova-vystava-v-galerii-spp/

 


 

22.11.2024 - 31.1.2025  

OBIDVE3.jpg

Pohronské múzeum v Novej Bani

Obidve3

Pohronské múzeum Nová Baňa – organizácia Banskobystrického samosprávneho kraja Vás  pozýva na výstavu „OBIDVE3“ – výstava obrazov výtvarných pedagogičiek Eleny Nittnausovej a Miloslavy Salanciovej.

Obidve autorky sú absolventkami Katedry výtvarnej tvorby a výchovy Pedagogickej fakulty v Nitre.
Obidve pôsobili ako učiteľky výtvarnej výchovy.
Obidve založili celoslovenskú výtvarnú súťaž pre sluchovo postihnuté deti a mládež Svet ticha.
Obidve zorganizovali desať ročníkov prezentácii detskej projektovej výtvarnej tvorby v KOS Nitra.
Obidve sú spoluautorkami vysokoškolských metodických publikácií.
Obidve lektorovali učebnice Výtvarnej výchovy pre žiakov SŠ.
Obidve sú zakladajúcimi členkami skupiny nitrianskych výtvarníkov PLAY-art.
Obidve sú členkami Umeleckej besedy slovenskej so sídlom v Bratislave.
Obidve majú za sebou bohatú výstavnú činnosť na Slovensku i v zahraničí.
Obidve predstavujú výber z tvorby.
Obidve si navzájom pomáhajú, motivujú sa a zakazujú si nečinnosť.
Obidve žijú a tvoria v Nitre.

Elena Nittnausová predstavuje svoje abstraktné maľby, ktoré sú reakciou na spoločenské dianie, vychádzajú tiež z jej osobných pocitov, zážitkov a skúseností. V jej dielach dominuje monochromatická farebnosť. Štúdium na Pedagogickej fakulte v Nitre a jej zanietení profesori nasmerovali autorku k aktívnej výtvarnej tvorbe. Zdroje pre inšpiráciu na tvorenie hľadala najmä v prírode. Postupne od zobrazovania prírodných tvarov prešla k maľbe imaginárnych krajín, neskôr k abstraktným dielam, ktoré vyjadrujú jej vnútorné pocity a zážitky.  Pri svojej tvorbe používa techniku olejomaľby. Ako členka skupiny Play-art sa podieľala na tvorbe trojrozmerných diel, happening a performance, ktoré boli súčasťou každej vernisáže výstav skupiny. V rámci výstavnej činnosti zrealizovala 12 autorských výstav po Slovensku, 12 výstav so skupinou Play-art a viac ako 100 výstav s UBS na Slovensku i v zahraničí.

Abstraktne či geometricky pojaté pastely predstavuje Miloslava Salanciová.  Vyštudovala Pedagogickú fakultu v Nitre, aprobácia učiteľstvo matematika, výtvarná výchova a estetika. Prvé výtvarné pokusy vznikli v rámci amatérskej tvorby a boli to hlavne geometrické kompozície – olejomaľby. Neskôr ju začali fascinovať farebné ceruzky a táto technika ju drží dodnes. Tvary sa postupne uvoľnili, z geometrických prešla na voľnejšie, pridala štruktúry a občas ozvláštni obraz i siluetami postáv.  Vo svojej tvorbe prepája výtvarný experiment s pocitom zážitku, ktorý následne pretvára prostredníctvom hry s výtvarnými výrazovými prostriedkami.

Autorka má za sebou 11 autorských výstav, 12 tematických výstav s Play-artom  a vyše stovky spoločných výstav s UBS na Slovensku i v zahraničí.


 

22.11.2024 - 1.2.2025  

1278-info.png

LESY SR - Lesnícke a drevárske múzeum, Zvolen

Talent darovaný lesu

K životnému jubileu výtvarníčky Márie Gálovej. Výstava predstaví tvorbu profesionálnej výtvarníčky, ktorá svoj profesijný život venovala najmä grafickej tvorbe a nezmazateľne sa zapísala pod vizuál celého radu lesníckych organizácií na Slovensku.


 

22.11.2024 - 16.2.2025  

Pamäť extázy.jpg

Oravská galéria v Dolnom Kubíne

Pamäť extázy / Sakrálne témy v zbierkach Oravskej galérie

Kurátorka: Dagmar Adamusová
Miesto konania: Koridor, Župný dom v Dolnom Kubíne

Výstava predstaví sakrálne témy z pohľadu moderných a súčasných umelcov v porovnaní s obrazovým stvárnením ľudových a insitných tvorcov. Konfrontácia dvoch odlišných prístupov neprináša toľko kontrastov, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Viacerí umelci 20. a 21. storočia vedome hľadali inšpiráciu v ľudovej tvorbe a čerpali z jej tvarovej čistoty. I keď prístupy k zobrazovaným témam sú odlišné, diela veľmi dobre komunikujú, a to nielen spoločným námetom, či východiskom v ustálených ikonografických schémach. Vzájomné analógie možno nachádzať aj v spôsobe ich výtvarného uchopenia.

Reflexia kresťanských tém v tvorbe moderných a súčasných autorov nie je vždy ponímaná striktne z religiózneho pohľadu. Koncepcia výstavy pracuje predovšetkým s biblickými námetmi, no do výberu boli zaradené aj diela, ktorými autori na ne voľne reagujú, komentujú, parafrázujú ich, alebo náboženské témy premietajú do vzťahu k človeku, jeho životným drámam a artikulujú svoj osobný postoj. Námet sa často stáva interpretáciou autorovho vnímania sveta, spoločnosti, umenia, či seba samého.

Insitní a ľudoví tvorcovia sa naopak sústredili na úprimné pretlmočenie témy, no pri jej zobrazovaní sa odkláňali od normatívnej estetiky a vytvárali si vlastné kánony. Obidve skupiny umelcov teda spája aj vysoká miera slobody vo výtvarnom vyjadrení, no každý umelec ju uplatňoval vlastným spôsobom.

Výstava “Pamäť extázy” si prepožičala názov od rovnomenného diela poprednej súčasnej slovenskej vizuálnej umelkyne Veroniky Rónaiovej, ktorý naznačuje jej hlavnú ideu. “Pamäť” odkazuje na dlhú kresťanskú tradíciu, “extáza” ako spôsob emocionálne vypätého náboženského prežívania je v prípade tejto výstavy zároveň metaforou precítenia samotného procesu tvorby.

V rámci rúcania tradičných vzorcov a súčasného trendu spochybňovania hraníc v umení výstava prepája kedysi nezlučiteľné kategórie “vysokého” a “nízkeho” umenia a stavia vedľa seba odlišné umelecké prístupy, ktoré napriek rozdielom majú k sebe blízko. K spôsobu prezentácie, ktorý narúša zaužívané stereotypy výstavnej praxe, prispela diverzita zbierok Oravskej galérie. Tie zahŕňajú umelecké artefakty od stredoveku až po súčasnosť a okrem kolekcie diel slovenských a zahraničných vizuálnych umelcov v niekoľkých umeleckých disciplínach sú ich súčasťou aj zbierky ľudového a insitného umenia. V súvislosti s blížiacim sa vianočným obdobím sa zároveň snažíme o sprostredkovanie duchovného zážitku, ktoré vystavené diela sprítomňujú.


 

22.11.2024 - 28.8.2025  

mini_Tatransky sen Otakara Stafla.jpg

Múzeum kultúry Čechov na Slovensku SNM, Martin

Tatranský sen Otakara Štáfla

Krása Vysokých Tatier zamotala hlavu nejednému umelcovi. Rodákovi z Havlíčkovho Brodu Otakarovi Štáflovi ju poplietla dvojnásobne. Ako maliar a navyše vášnivý horolezec totiž dokázal zachytiť jej veľkoleposť vo svojich dielach – málokto liezol po skalách s maliarskou výbavou...

Výstava Tatranský sen Otakara Štáfla, ktorá bude v Slovenskom národnom múzeu v Martine – Múzeu kultúry Čechov na Slovensku prístupná od 22. novembra 2024 do 28. augusta 2025, predstavuje výber reprodukcií z jeho cyklu akvarelov Vysokých Tatier vydaných v roku 1928.

Otakar Štáfl (1884 – 1945) v roku 1903 napriek nesúhlasu rodičov opustil gymnázium a odišiel do Prahy, kde študoval na krajinárskej škole Ferdinanda Engelmüllera. Jeho fantázia a láska k prírode sa najviac prejavili v kresbách, drevorytoch i akvareloch ako ilustráciách desiatok kníh, určených hlavne deťom a mládeži.

Neskôr si ako milovník prírody i vášnivý horolezec zamiloval Vysoké Tatry. Až do núteného odchodu zo Slovenska pred druhou svetovou vojnou bol nájomcom Chaty pri Popradskom plese a krátko aj najvyššie položenej Chaty pod Rysmi. Spolu s priateľmi založili Symbolický cintorín obetiam Tatier. Žiaľ, krátko po vojne naň pribudla aj tabuľa venovaná Otakarovi a Vlaste Štáflovcom, ktorí zahynuli pri bombardovaní Prahy.

Krásu Tatier zachytil Štáfl v nespočetných akvareloch i monumentálnych olejoch, ktoré sú dnes súčasťou zbierok slovenských i českých galérií. Nemaľoval však len Tatry, akvarelovou technikou zachytil aj údolie Váhu, Dunaj a Vltavu. Počas druhej svetovej vojny sa zdržiaval hlavne v Prahe. Maľoval a ilustroval knihy, vrátil sa k téme rodnej Vysočiny, hlavne okolia Havlíčkovho Brodu, Humpolca a Chotěboře a Slovensko sa z jeho námetov vytratilo.

Do života Štáflovcov tragicky zasiahol 14. február 1945. Počas leteckého útoku bol Štáflov ateliér na pražských Vinohradoch zasiahnutý bombou spojeneckých lietadiel určenou mestu Drážďany a v troskách domu obaja manželia zahynuli.


 

22.11.2024 - 31.8.2025  

pozvánka_HANA_MMB.jpg

Múzeum mesta Bratislavy

Hana

Anotácia:

Spisovateľka. Intelektuálka. Feministka. Organizátorka kultúrneho života. Ale aj Tajovského manželka, matka, čechoslovakistka, novinárka a publicistka, funkcionárka. Tiež bojovníčka za práva žien, za ich rovnoprávnosť s mužmi, za nové témy v literatúre, za lepšiu tvorbu pre deti, za možnosť voľby o smerovaní vlastného života pre ženy. Týmito a mnohými ďalšími prívlastkami môžeme označiť spisovateľku Hanu Gregorovú.

Dnes by sme ju nazvali inovátorka, modernistka, prípadne liberálka – v  pôvodnom zmysle tohto slova: ako osobu zhovievavú, zmierlivú a tolerantnú voči iným názorom, ktorá úplne prirodzene a nenútene prekračovala hranice súkromnej a verejnej sféry – raz bola dokonalá hostiteľka, inokedy zapálená prednášajúca či spoluautorka manifestu. To všetko v období, keď to nebolo vôbec bežné.

Pri príležitosti 140. výročia jej narodenia Vám v Múzeu mesta Bratislavy ponúkame najkomplexnejší pohľad na jej životné osudy, literárnu tvorbu a aktivity, aký je dnes možné rozpovedať – bez nánosov a stereotypov. Je na vás, aký názor si na Hanu Gregorovú po návšteve výstavy vytvoríte, našou ambíciou je Vás jej životným príbehom previesť. Krstné meno HANA, ako ju výstavou oslovujeme, chápeme aj ako vyjadrenie jej emancipácie a nezávislosti v myslení a názoroch. Naším zámerom je, aby na výstave prehovárala Hana Gregorová sama za seba.

Kurátorský (autorský) tím výstavy

PhDr. Daniel Hupko, PhD.
Vyštudoval dejepis a slovenský jazyk a literatúru na Filozofickej fakulte Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave, za pätnásť rokov práce v múzejníctve sa venoval sa výskumu životného štýlu aristokracie, každodennosti elít, dejinám keramickej výroby na území Slovenska, spracúvaniu pozostalosti Janka Jesenského i témam z dejín múzejníctva. V Múzeu mesta Bratislavy pracuje ako kurátor literárnych zbierok.

Mgr. Jana Jablonická Zezulová
Vyštudovala filozofiu a históriu na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Za viac ako dvadsať rokov práce v akademickom, mimovládnom a verejnom sektore zrealizovala množstvo školení a  workshopov a participovala na výskumných úlohách a projektoch v oblasti rodovej rovnosti, ľudských práv žien a LGBTI ľudí. Je iniciátorkou výskumu dejín emancipácie homosexuality na Slovensku a v tejto oblasti zrealizovala niekoľko výstav. Pracuje ako kurátorka najnovších dejín v Múzeu mesta Bratislavy.

Mgr. Monika Kapráliková, PhD.
Vyštudovala históriu a kulturológiu na Filozofickej fakulte UK v Bratislave, spolupracovala na medzinárodných kultúrnych projektoch a osem rokov prednášala na Katedre kulturológie FiF UK. Dnes pôsobí ako marketingová riaditeľka Aj Ty v IT. Je spoluautorkou detskej motivačnej knihy o 50 českých a slovenských rebelkách Kvapky na kameni,  ako dobrovoľníčka sa angažuje pri príprave TEDxBratislavaWomen a pre Rádio FM pripravuje pravidelnú rubriku o málo známych a neznámych ženách Robinsonky_FM. Na príprave výstavy participuje externe.

 ZÁKLADNÉ INFORMÁCIE:

Miesto inštalácie:
Múzeum mesta Bratislavy, 1. a 2. poschodie Apponyiho paláca, Radničná 1, 815 18  Bratislava

Trvanie: 22. 11. 2024 – 31. 8. 2025, vernisáž 21. 11. 2024, 18:00


 

24.11. - 30.12.2024  

Iskry zimy plagáty rok 2024 (2).jpg

Múzeum kysuckej dediny, Vychylovka

Iskry zimy v skle

Vianoce sú čarovným obdobím plným tradícií a spomienok. Jedným z najmilších zvykov je zdobenie vianočného stromčeka. A práve tomuto krásnemu zvyku je venovaná nová výstava v Múzeu kysuckej dediny. Jedinečná výstava Iskry zimy v skle návštevníkov  prenesie do sveta ručne fúkaných vianočných ozdôb a pripomenie im čaro Vianoc z detstva.

Naša pozornosť sa na uvedenej výstave upriamuje najmä na sklenené ozdoby, ktoré boli a stále sú pýchou regiónu. Výrobné družstvo OKRASA Čadca, známe po celom svete, už po celé desaťročia vyrába jedinečné ručne fúkané ozdoby, ktoré zdobia vianočné stromčeky nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.

Výstava návštevníkov prevedie históriou vianočných ozdôb a zvykov. Dozvedia sa, ako sa tradícia zdobenia vianočného stromčeka dostala na Slovensko a ako sa menili vkus a trendy v priebehu času. Exponáty zo súkromných zbierok priblížia tradičné ozdoby našich predkov, zatiaľ čo súčasné ozdoby predstavia moderné interpretácie týchto klasických motívov.

Každá ozdoba je originálom, vytvoreným zručnými rukami sklárov. Od návrhu až po finálne dotvorenie prechádza každá ozdoba niekoľkými fázami, pri ktorých sa kladie dôraz na detail a kvalitu. Ručné maľovanie, striebrenie a iné zdobenie dodávajú ozdobám jedinečný charakter.

Kysucké múzeum, organizácia v zriaďovateľskej pôsobnosti Žilinského samosprávneho kraja výstavu Iskry v zimy v skle sprístupní v Multifunkčnej budove na prvom poschodí v nasledujúcich termínoch: 24. novembra 2024, 8. decembra 2024 a 27. – 30 decembra 2024.

Príďte si k nám do skanzenu vychutnať očarujúcu atmosféru Vianoc a nechajte sa uniesť krásou ručne fúkaných sklenených ozdôb, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou našich sviatkov.


 

27.11.2024 - 6.1.2025  

Sobášny palác v Bytči

Betlehemský zázrak

Tematická ukážka pod kurátorskou taktikou Mgr. Adriany Bárdyovej, etnologičky Považského múzea, ktorá vo vianočnom období predstaví betlehemy zo zbierkového fondu múzea. Tešiť sa môžete na ukážky betlehemov ako typické vyobrazenie biblického príbehu narodenia Ježiša Krista v rôznych podobách a prevedeniach rozličných techník a materiálov.


 

27.11.2024 - 13.2.2025  

Zima na saniach plagát.jpg

Kysucké múzeum, Čadca

Zima na saniach

Druhou časťou nášho vianočného balíčka je výstava Zima na saniach, vytvorená zo zbierkového fondu Kysuckého múzea. Prevedieme Vás časmi dávno i nedávno minulými, keď dvojmetrové záveje a sneh praštiaci pod nohami nebol ničím výnimočným. Zimnú atmosféru výstavy ilustrujú unikátne odevy z našich zbierok, ako kabáty, kožuchy, čiapky, topánky či detské fusaky. Výstava však nie je len módnou prehliadkou zimného odievania, ale aj prehliadkou prác a trávenia voľného času v chladných mesiacoch.

K najznámejším zábavkám snehom pokrytého obdobia, nepochybne patria sánkovanie, lyžovanie. či korčuľovanie. Práve podľa týchto športov dostala výstava aj svoj názov. Milovníci zimných radovánok sa určite potešia rôznym typom lyží, sánok a doplnkov k zimným športom. Celkovú atmosféru výstavy dopĺňajú citáty z obecných kroník, vďaka ktorým zistíte, že jedna z najhorších zím, nielen na Kysuciach, bola na prelome rokov 1928/1929, kedy „od mrazu práskaly okenné tabule, drátové spojky telefónnych a elektrických vedení a koľajnice na trati.“

Súčasťou výstavy je aj rovnomenná výtvarná súťaž žiakov základných škôl, ktorá prebieha v termíne trvania výstavy na sociálnych sieťach. Za jednotlivé práce je možné hlasovať prostredníctvom označenia „Páči sa mi to“ na Facebooku a Instagrame Kysuckého múzea. Všetky dielka zapojené do súťaže, sú súčasťou výstavy Zima na saniach.


 

29.11.2024 - 26.1.2025  

Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici

Vladimír Kovařík: Min-I-Mal

Výstava známeho moravského sochára, dizajnéra a pedagóga.

Kurátor: Miroslav Zelinský (UTB v Zlíne)
Otvorenie výstavy: 29.11. (piatok) 2024 o 17.00
Hudobní hostia vernisáže: Sisa Michalidesová – flauta, Pavol Bereza – gitara

O výstave
Tvorbu Vladimíra Kovaříka provází celoživotní posedlost tvarem kruhu. Tato „vůle ke kruhu“ je tak silná, že se vpisuje do objektů i dvojrozměrných děl, které prvoplánově tento archetypální obrazec nenesou (kyvadla, sluneční hodiny ad.) Symbolických významů tento tvar nabral dějinami nekonečné množství. Kovařík je nijak explicitně nezobrazuje, kruh je pro něj vždy také výtvarnou výzvou. A skrze jeho realizace se divák sám může účastnit na dějinném rituálu „obcování s kruhem“. Nesmí to být ovšem divák podroušený snadností a návyky, musí chtít sám v sobě hledat ozvy kruhových rezonancí.

Výstava představí objekty a grafické listy v minimalistické a dialogové realizaci. Divácký zážitek umocní zvukové instalace v ambientní hlasitosti s využitím minimalistických hudebních kompozic.

Smyslem expozice je připravit divákovi možnost návratu k archetypálnímu stavu rituální recepce kruhu jako prazákladu výkladu světa a jeho následného lidského obývání.


 

29.11.2024 - 26.1.2025  

ZGJM_40_Poster_2_A3_web-zm.jpg

Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici

Fragmenty z histórie kaštieľa Machatka

Výstava k 40. výročiu Záhorskej galérie Jána Mudrocha v Senici

- historické fotografie, úžitkové a dizajnové artefakty z historického kaštieľa, mobiliár z čias, kedy bol kaštieľ obývaný, info-panel, katalóg

Koncepcia výstavy: Roman Popelár, Božena Juríčková, Eliška Šefčíková
Otvorenie výstavy: 29.11. (piatok) 2024 o 17.00
Hudobní hostia: Sisa Michalidesová – flauta, Pavol Bereza – gitara

O výstave
Výstava je reakciou na dlhoročný dopyt návštevníkov galérie po udalostiach, ktoré predchádzali vzniku našej inštitúcie. Často išlo a ide o ľudí, ktorí do galérie zavítajú náhodne, po prvýkrát  – či už ako turisti alebo návštevníci vernisáže a stručné informácie na kovovej tabuli vo foyeri či v skromnom „bilténiku“ im nestačia. Zvlášť po pandémii počet takýchto záujemcov narastá. Nie každý návštevník žije v Senici a okolí, nie každý Seničan má záujem o kaštieľ a jeho históriu, no otázky a príležitosť nadchádzajúceho výročia založenia Záhorskej galérie nám dali podnet pokúsiť sa o experimentálny krok a aspoň na malom priestore predstaviť obrazy, ktoré pred mnohými desaťročiami zdobili izby kaštieľa, originálny mobiliár, ktorý zapĺňal priestory izieb posledných jeho obyvateliek, či drobné úžitkové a dizajnové objekty, ktoré im robili radosť. Ide o úlomky z histórie siahajúcej prevažne do prvých dvoch povojnových dekád, teda 50. a 60. rokov 20. storočia, aj keď viaceré vystavené artefakty sú podstatne staršie. Je známe že interiér kaštieľa v pol. 19. storočia vyhorel, takže pôvodné zariadenie a výzdoba sa nezachovali. Aj túto malú vzorku histórie môžeme vystaviť len vďaka spolupráci s MUDr. Adriánom Nečasom, ktorý nám exponáty zapožičal a samozrejme – aj vďaka spolupráci s Jánom Petrom a Jánom Hromekom, ktorí nám poskytli, popri cenných informáciách, aj negatívy originálnych záberov kaštieľa za posledných cca. 100 rokov. Tie vo zväčšenej podobe tvoria druhú časť expozície vo foyeri.

Ide o jednu z dvoch výstav naplánovanú k 40. výročiu založenia Záhorskej galérie Jána Mudrocha v Senici. Vnímame ju ako prvý krôčik k budúcej rozsiahlejšej prezentácii, ktorá by vychádzala z výskumu a textov PhDr. Petra Brezinu. Jeden súborný – o histórii galérie – je súčasťou výročného dvojjazyčného katalógu k činnosti galérie v rokoch 2014 – 2024.


 
Položky 61-80 z 109
ÚvodÚvodná stránka