Akcie
15.3. - 16.3.2025

Banská Bystrica
530. výročie založenia Thurzovsko-Fuggerovskej spoločnosti
V polovici marca môže verejnosť využiť bezplatný vstup do THURZO – FUGGER zážitkovej expozície
Pre rozvoj Banskej Bystrice mala veľký význam Thurzovsko-Fuggerovská spoločnosť. Banský inžinier a hutník Ján Thurzo z Betlanoviec ju 16. marca 1495 založil s obchodníkom a bankárom z nemeckého Augsburgu Jakobom Fuggerom. Jej sídlom sa stal Thurzov dom na dnešnom Námestí SNP. Spoločnosť v okolí mesta pod Urpínom ťažila a v Medenom hámri, najväčšom a najmodernejšom závode na spracovanie medi na svete, spracovávala meď a výrobky z nej, ktoré predávala do celého sveta. Na prelome 15. a 16. storočia išlo o najväčšiu obchodnú mediarsku spoločnosť vo svete. Jej históriu, ale aj baníctvo a mediarstvo v Banskej Bystrici a blízkom okolí, sprostredkúva THURZO – FUGGER zážitková expozícia v priestoroch Barbakánu, Mestského hradu. Otvorená bola v deň výročia založenia spoločnosti pred tromi rokmi, 16. marca 2022.
THURZO – FUGGER zážitková expozícia približuje banícku minulosť Banskej Bystrice i blízkych obcí a miest, najmä z čias slávnej Thurzovsko-Fuggerovskej spoločnosti a Medeného hámra. Pútavá prehliadka vráti návštevníkov o 500 rokov späť, do čias rozkvetu baníctva v meste pod Urpínom a jeho okolí.
„Časová os s augmentovanou rozšírenou realitou v smartfónoch sprevádza cez expozíciu po jednotlivých etapách baníckej histórie regiónu. Prostredníctvom hovoriacich obrazov sa návštevníkom prihovára baník z bronzovej doby i prvý banskobystrický richtár Ondrej, ako aj Ján Thurzo a Jakob Fugger, kľúčové osobnosti mediarskeho podniku. Pomocou pohybovej platformy a virtuálnej reality sa môžu poprechádzať po výrobných priestoroch Medeného hámra a uvidieť, ako to tam vyzeralo a fungovalo v časoch jeho najväčšej slávy. Zaujímavé informácie o tejto tematike sprostredkujú aj dotykové obrazovky či 360° videoprojekcia,“ poznamenal Tomáš Pastorok, vedúci Oddelenia cestovného ruchu MsÚ v Banskej Bystrici.
Expozícia nasmeruje návštevníkov aj na ďalšie miesta v Banskej Bystrici a do obcí Špania Dolina, Staré Hory, Moštenica, Ľubietová, Tajov a Malachov. Všade tam sa môžu vybrať za poznávaním baníckej histórie v našom regióne. Expozícia dopĺňa medzinárodný projekt Európska fuggerovská cesta. Jeho partnermi sú, okrem Banskej Bystrice, mestá Augsburg a Bad Hindelang z Nemecka, Schwaz, Hall in Tirol a Bad Gastein z Rakúska, Sterzing z Talianska, Almadén zo Španielska a poľský Krakov.
„Stála THURZO – FUGGER zážitková expozícia je otvorená denne, aj počas víkendov. Prehliadka trvá približne jednu až jeden a pol hodiny. 530. výročie založenia Thurzovsko-Fuggerovskej spoločnosti a tretie výročie otvorenia expozície v Barbakáne si pripomenieme cez víkend 15. a 16. marca. Návštevníci budú mať v tomto termíne vstup zadarmo. Tešiť sa môžu aj na špeciálny program o spoločnosti a jej zakladateľoch, v čase medzi 14:00 až 15:00 hod. Počet je limitovaný pre maximálne 50 osôb. V rámci podujatia zaznie i renesančná hudba v podaní Matúša Kucbela, ktorý zahrá na čembale,“ povedala Marta Mlíchová z Turistického informačného centra.
Vstup na špeciálny program, v termíne 15. a 16. marca 2025, je možné si rezervovať na telefónnom čísle 048/4330 629, ako aj na e-mailovej adrese tfze@banskabystrica.sk. Podrobnejšie informácie sú zverejnené na webových stránkach www.tfze.sk a www.visitbanskabystrica.sk.
23.1. - 11.5.2025

Gemersko - malohontské múzeum, Rimavská Sobota
Tajomstvá reštaurovania
Gemersko-malohontské múzeum v Rimavskej Sobote v spolupráci so Spojenou školou Samuela Mikovíniho v Banskej Štiavnici pripravilo výstavu a workshop reštaurovania papiera a knižnej väzby. Na výstave budú prezentované originálne historické knižné väzby a dokumenty, reštaurované pedagógmi a žiakmi študijného odboru konzervovanie a reštaurovanie so zameraním na papier, staré tlače a knižné väzby.
Počas pripravovaného workshopu si záujemcovia môžu pozrieť a vyskúšať ako prebieha reštaurovanie dobového papiera a knižnej väzby pod odborným dozorom kvalifikovaných reštaurátorov Mgr. Radovana Blahu a Mgr. art. Mareka Kocku. Účastníci sa budú môcť zoznámiť s postupmi, technikami, materiálmi a náradím, ktoré reštaurátor pri výkone svojej práce používa. Súčasťou výstavy bude aj prezentovanie originálnych starých tlačí a dokumentov z historickej knižnice múzea. Vystavíme poškodené aj odborne ošetrené knižničné jednotky, ktoré prešli reštaurovaním v reštaurátorských dielňach Spojenej školy Samuela Mikovíniho. Workshopu sa môže zúčastniť široká verejnosť, jednotlivci ale aj skupiny. Cieľom je priblížiť verejnosti prácu reštaurátorov a konzervátorov a upovedomiť tým na ich poslanie v oblasti záchrany kultúrneho dedičstva.
23.1. - 19.6.2025

Pohronské múzeum v Novej Bani
Prednášky v Pohronskom múzeu
20. marca 2025 o 17:00 Vás pozývame na prednášku Z HISTÓRIE NOVOBANSKÝCH REMESIEL. Výskyt drahých kovov a následný vzostup baníctva boli hlavným faktorom rozvoja novobanských remesiel, ktoré svojimi výrobkami a službami pokrývali požiadavky tunajšieho obyvateľstva. Boli to najmä kováči, tesári, hrnčiari, zámočníci, krajčíri, či obuvníci. Prednáška prevedie tradičnými novobanskými remeslami od obdobia stredoveku až po 20. storočie. Prezentované tiež budú autentické predmety a dokumenty zo zbierok Pohronského múzea.
24.1. - 20.6.2025

Literárne a hudobné múzeum ŠVK, Banská Bystrica
Autorský svet Viliama Marčoka
Kurátor výstavy: Mgr. Peter Filín
Pri príležitosti 90. výročia narodenia vysokoškolského pedagóga, spisovateľa, básnika, literárneho historika a kritika – prof. PhDr. Viliama Marčoka, CSc. – si Literárne a hudobné múzeum v Banskej Bystrici pre svojich návštevníkov pripravilo výstavu zo svojho zbierkového fondu, venovanú tejto významnej osobnosti (nielen) slovenskej literatúry.
Narodil sa 28. mája 1935 v obci Dubová (od roku 1960 súčasť obce Nemecká v okrese Brezno), kde ískal aj základné vzdelanie.
Začiatky literárnej činnosti Viliama Marčoka siahajú do roku 1963, kedy vydal svoju debutovú básnickú zbierku V čase odletov. Po nej nasledovala druhá zbierka Iva vtáci (1965), po ktorej sa začal intenzívnejšie (aj publikačne) venovať výskumu, a to najmä v oblasti literárnej vedy, estetiky a folkloristiky. Napísal mnoho odborných štúdií, článkov a úvah, ktoré boli publikované prevažne v zborníkoch a literárnych periodikách. V roku 1985 vydal odborníkmi vysoko hodnotenú monografiu Milan Rúfus, venovanú interpretácii tvorby tohto básnika. Po roku 1989 sa vedecky zameral na konštituovanie nového pohľadu na slovenskú literatúru, zbaveného hlavne ideologických a iných mimo-literárnych zásahov. Vyvrcholením tejto snahy bolo rozsiahle systematické dielo Dejiny slovenskej literatúry III., ktoré autorsky aj editorsky pripravil na vydanie v roku 2004. Ako prvý na Slovensku sa tiež začal venovať výskumu postmoderny a postmodernej literatúry.
Za svoju tvorbu získal viacero ocenení, napríklad Cenu Ivana Krasku (1969), Cenu Zväzu slovenských spisovateľov (1985) alebo Cenu Jozefa Cígera Hronského (2010). Viliam Marčok bol ženatý a mal dve deti – syna Richarda a dcéru Ivanu. Zomrel 7. mája 2013 vo veku nedožitých 78 rokov v Bratislave, pochovaný je na Národnom cintoríne v Martine.
Na výstave s názvom Autorský svet Viliama Marčoka môžu návštevníci od 24. januára 2025 do 20. júna 2025 v priestoroch expozície Múzeum – domov múz na druhom poschodí Štátnej vedeckej knižnice v Banskej Bystrici vidieť okrem publikácií nesúcich rukopis Viliama Marčoka tiež ukážky jeho osobnej korešpondencie a fotografie dokumentujúce jeho pracovný a osobný život.
Štátna vedecká knižnica v Banskej Bystrici je štátnou príspevkovou organizáciou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.
26.1. - 11.5.2025

Kaštieľ Radoľa
Všetko najlepšie!
Starožitné sviatočné pohľadnice v renesančnom Kaštieli Radoľa
Pekným zvykom medzi ľuďmi je posielať priania pri príležitosti rôznych sviatkov blízkym, rodine a známym a dať im tak najavo, že na nich myslíme. V dnešnej dobe sme navzájom spojení cez mobilné telefóny, internet. Posielame sms-ky, emaily, správy cez rôzne aplikácie, gify, či dokonca obrázky a videá vytvorené AI, ktoré sa dajú jedným klikom rozposlať hoci aj celému telefónnemu zoznamu. Čo by na to tak povedali naši starí rodičia či prarodičia... 😊
Ešte nie v tak dávnej dobe sme sa s tými, ktorí boli od nás vzdialení, a na ktorých sme mysleli, mohli spojiť cez analógové telefóny (ak voľajaký v domácnosti vtedy bol) či telefónne búdky, napísať im list alebo pohľadnicu. Práve pohľadnice, ľudovo zvané „karty“, boli dôležitým „médiom“ pri posielaní blahoprianí k rôznym sviatkom či životným jubileám. Okrem toho, mnohí sme ich aj zbierali...
Kysucké múzeum sa tak rozhodlo sprístupniť svoje zbierky a usporiadať opätovne výstavu pohľadníc – tentokrát sviatočných, nazývaných „žánrové“. Pozýva všetkých do renesančného Kaštieľa Radoľa zaspomínať si na staré časy.
Návštevníci tu uvidia rôzne „Srdečné blahoželania“ k meninám a narodeninám, pozdravy k Veľkej noci, novoročné a vianočné priania, ako aj blahopriania k sviatku MDŽ. Mnohé pohľadnice majú vyše sto rokov.
Najstaršou, 123-ročnou, je vianočná pohľadnica s anjelom trúbiacim na trúbku z roku 1902. Máme tu tiež srdečný pozdrav v maďarskom jazyku z roku 1908, veľkonočnú pohľadnicu Hanácka nevesta z roku 1909, secesný veľkonočný pozdrav (Husvéti üdvőzlet) z roku 1911, „dopisnicu“ s kresbou dievčat s vŕbami z roku 1912, pohľadnicu s farebným motívom ruží v prútenom košíku z roku 1913 atď.
Pre Kysuce zaujímavou starou pohľadnicou je pohľadnica s vyobrazením Jezuliatka rozsvecujúceho vianočný stromček zvieratkám v lese, s notovou osnovou piesne v maďarčine „Ó ty radostný, ó ty blažený.“ Napísaná je po slovensky v Kysuckom Novom Meste pre Jána Augustína (Johan Augusztinyi) v roku 1917, adresovaná k vojsku do Klagenfurtu. Text na adresnej strane je nasledovný: „Szerus mili Brat jacza pekne a srdeczne pozdravujem A vinsujem czi tito scsaszlive Vanocsnye Zvatky, abi szi sza dobre cziczel nati vanocze aj tvoimi kamaratmi a pozelam czi tento vanocsnyi ztromcsek..“
Najbohatšie zastúpenie na výstave majú pohľadnice z obdobia 1. ČSR, resp. 1. polovice 20. storočia. Sú najmä československej proveniencie, ale nájdu sa aj kúsky z Maďarska a Nemecka. Z vydavateľstiev sú zastúpené Orbis, Minerva, Václav Krátkoruký Královské Vinohrady (VKVK), Komenský, J. Burger Praha a iné.
Pohľadnice z 2. polovice 20.storočia sú s tematikou Veľkej noci a MDŽ. Z nakladateľstiev tohto obdobia sú zastúpené napr. Pravda, Pressfoto, Slovenské vydavateľstvo politickej literatúry, Svépomoc atď.
27.1. - 27.6.2025

Banícke múzeum v Rožňave
Kráľovstvo živej a neživej prírody Slovenského krasu
Zamestnanci Baníckeho múzea v Rožňave, kultúrneho zariadenia Košického samosprávneho kraja, si čoraz viac uvedomujú nevyhnutnosť environmentálnej výchovy a vzdelávania a rovnako svoje dôležité postavenie v pri ich poskytovaní. Najmä z tohto dôvodu Banícke múzeum v Rožňave prináša opäť novú aktivitu v oblasti spoznávania a ochrany prírody pre najmenších pod názvom Kráľovstvo živej a neživej prírody Slovenského krasu.
Počas tejto aktivity deti spoznajú chránené rastliny a živočíchy okolitej prírody a prostredníctvom hier a hádaniek sa naučia rozlišovať jej živú a neživú časť s dôrazom na ich vzájomné prepojenie a potrebu ich ochrany. Dozvedia sa, čo patrí a nepatrí do prírody a budú spolu s múzejnou pedagogičkou diskutovať o tom, ako ju už aj oni môžu prirodzene chrániť. Aktivita bude spojená s tvorivou dielňou, počas ktorej si detičky vyrobia korunky, alebo budú maľovať na kamene. „Svoje výtvory si odnesú so sebou domov, aby im mohli pripomínať túto aktivitu, všetko, čo sa počas nej naučili a zažili, “ uviedla Brigita Nagyová, múzejná pedagogička.
Aktivita bude prebiehať od 27. januára do 27. júna 2025 v Zážitkovom centre Sentinel (Šafárikova 43, Rožňava). Je určená pre žiakov materských škôl. Cena vstupného je vo výške 2 €/žiak alebo 3 €/žiak (s prehliadkou Expozície prírody Slovenského krasu a priľahlých oblastí). V prípade záujmu je možné túto aktivitu realizovať ako výjazdovú múzejno-pedagogickú aktivitu, v takom prípade výška vstupného bude dohodnutá individuálne. Záujem je potrebné nahlásiť vopred, počet žiakov je limitovaný.
28.1. - 23.3.2025

Podtatranské múzeum v Poprade
Osemdesiat rokov mieru
Kurátori výstavy: Mgr. Pavol Minarčák, PhD., Mgr. Matej Popovič
Už v utorok 28. januára 2025 otvára Podtatranské múzeum v Poprade novú výstavu "Osemdesiat rokov mieru", ktorá pojednáva o priebehu oslobodenia Popradu a popradského okresu Červenou armádou a Československým armádnym zborom v januári 1945. Návštevníci môžu vidieť dobové artefakty, fotografie a archívne dokumenty z tohto obdobia.
Vernisáž výstavy sa uskutoční v utorok 28. januára 2025 o 16:00 v expozičných priestoroch Podtatranského múzea v Poprade, Vajanského 72/4 058 01 Poprad, a začína sa prednáškou Marcela Maniaka, predsedu Historicko-dokumentačnej komisie okresnej organizácie Slovenského zväzu protifašistických bojovníkov v Poprade.
Podtatranské múzeum v Poprade pri výstave spolupracuje so Štátnym archívom v Prešove pracovisko Archív Poprad, Slovenským zväzom protifašistických bojovníkov Poprad a Občianskym združením Klub vojenskej histórie Tatry Spišské Bystré.
30.1. - 30.3.2025

Kaštieľ a archeopark Hanušovce nad Topľou
Vranovský vodný hrad
Autor výstavy Mgr. Jakub Šnajder, odborná spolupráca archeológ Peter Šimčík.
Výstava prezentuje dejiny, majiteľov a podoby hradného panstva. Doplnená je jedinečnými archeologickými nálezmi z výskumov na lokalite.
Vernisáž sa uskutoční 30.01.2025 o 16.30 hod.
Otvorenie vernisáže: Mgr. Jakub Šnajder
31.1. - 25.7.2025

Literárne a hudobné múzeum ŠVK, Banská Bystrica
Vojtech Tátoš
Kurátor výstavy: Mgr. Imrich Šimig
Pri príležitosti 90. výročia narodenia hudobného skladateľa si Literárne a hudobné múzeum v Banskej Bystrici pre svojich návštevníkov pripravilo výstavku, venovanú tejto významnej osobnosti.
Hudobný skladateľ, redaktor a pedagóg Vojtech Tátoš sa tvorivo presadil v oblasti dychovej hudby, úprav ľudovej hudby pre dychové orchestre a tým prispel k rozvoju ľudovej i dychovej hudby na Slovensku. Hudobné nadanie zdedil po otcovi, pekárovi s veľkou záľubou v hudbe.
Rozsiahlu časť tvorby Vojtecha Tátoša tvoria skladby pre tanečný, zábavný a dychový orchester. Táto tvorba má piesňový charakter a využíva tanečný rytmus európskych i juhoamerických tancov (polka, valčíky, mazúrky, tangá passodoble a iné), komponovaných na báze klasickej hudobnej harmónie. Pre posádkovú hudbu v Banskej Bystrici komponoval oddychové koncertné inštrumentálne skladby, viaceré i tanečného charakteru, nahraté a vysielané v krajovom rozhlasovom štúdiu (intermezzo, Stará promenáda) a úžitkové tanečné druhy – kvapíky, pochody pre malé dychové kapely a iné malé žánre (Malá idyla pre hoboj a malý dychový orchester), vysielaných v rôznych nešpecifikovaných reláciách. K piesňovej tvorbe so sprievodom dychového orchestra patria najmä piesne Balada na poetický text Rudolfa Machoviča a Na zemľankách kvety, pieseň pre spev a dychový orchester z roku 1979. V kompozičnej tvorbe sa orientoval aj na úpravy a spracovanie slovenského folklóru a ľudovej hudby iných národov v obsadení pre dychovú hudbu (Pesničky z pod Babej hory, Horehronskí parobci, Okolo Očovej, Sirba – rumunský tanec, Tri ruské ľudové piesne). O prínose Vojtecha Tátoša do rozvoja dychovej hudby svedčí i záujem svetovej organizácie dychových hudieb IGEB o jeho tvorbu. Za svoju prácu na poli rozvoja dychovej hudby bol v roku 2005 ocenený Cenou Karola Pádivého, za trvalé a zanietené rozvíjanie tvorivej skladateľskej práce v prospech dychovej hudby na Slovensku a jej cieľavedomú, úspešnú reprezentáciu v médiách (už roku 1996 ju získala aj samotná Posádková hudba Banská Bystrica). Vytvoril tiež mnoho skladieb hudobno-scénických kompozícií pre folklórne súbory. Je taktiež autorom viacerých detských piesní pre reláciu televízneho štúdia v Košiciach Zlatá Brána, okrajovo sa venoval aj scénickej hudbe pre divadlá.
Štátna vedecká knižnica v Banskej Bystrici je štátnou príspevkovou organizáciou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.
2.2. - 11.5.2025

Kaštieľ Radoľa
Šlabikáre z celého sveta
Kysucké múzeum pripravilo v renesančnom Kaštieli Radoľa výstavu šlabikárov zo súkromnej zbierky pána Štefana Peteju z Bardejova. Výstavu zapožičalo od jeho pozostalých príbuzných, rodiny Drotárovcov.
Štefan Peteja sa so svojou zbierkou šlabikárov z celého sveta dostal do zápisu do Slovenskej knihy rekordov. Jeho vnuk Matúš hovorí: „Starý otec - Štefan Peteja - sa narodil v roku 1933 v Bardejove. Bol stavebným technikom a k šlabikárom sa dostal úplnou náhodou. Bolo to niekedy v 80. rokoch, kedy mu jeho priateľ daroval prvý šlabikár. Odvtedy začala jeho túžba v zbieraní týchto knižiek, ktorá s ním ostala až do jeho odchodu.
Nakoľko bol starý otec veľmi vynaliezavý, podarilo sa mu, aj napriek hendikepu, keďže neovládal žiaden svetový jazyk, vybudovať zbierku cca 500 ks šlabikárov z celého sveta. Neustále korešpondoval (keďže bol stará škola, tak listami písanými na písacom stroji) s veľvyslancami, umelcami, podnikateľmi, ktorí pracovali a cestovali po svete s cieľom obstarať nejaký šlabikár. Nebolo týždňa (niekedy dňa), kedy by nenapísal niekomu list, nezavolal alebo nejakým iným spôsobom neskúšal nájsť šlabikár. Má ich z každého kontinentu, vrátane rómskych, či šlabikárov písaných v Braillovom písme.
O vystavovanie zbierky bol stále veľký záujem. A to nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Keď sme my, jeho vnukovia boli starší, začali sme mu prirodzene pomáhať so zbierkou a organizáciou výstav. Vždy náš však predbehol. Aj napriek tomu, že cestujeme po svete, ovládame cudzie jazyky, pracujeme s internetom, nikdy sme neboli v získavaní šlabikárov takí úspešní ako on. Mal nespočetne veľa návštev a písanie listov sa v niektorých prípadoch pretavilo do dlhých (korešpondenčných) priateľstiev s ľuďmi z USA, Ruska, či Japonska. Niektorí ho dokonca zo zvedavosti prišli navštíviť – sám si pamätám na návštevu indonézskeho veľvyslanca v Bardejove, ktorý chcel osobne vidieť človeka, ktorý ho požiadal o šlabikár.“
Na výstave v Kaštieli Radoľa sa prezentuje takmer 300 šlabikárov. Zastúpené sú všetky svetadiely okrem Antarktídy. Najviac ich je z Európy, ale nechýbajú ani islamské krajiny, africké, Čína, India a Indonézia, Austrália a Oceánia.
Výstavu dopĺňajú zbierky Kysuckého múzea z oblasti školstva. Najstarším vystaveným múzejným exponátom je čítanka z roku 1898, učebnice, mluvnice z 1. polovice 20. storočia, i učebnice z obdobia socializmu. Chýbať nemôže školská lavica, s počítadlom a glóbusom tiež z obdobia 1. ČSR, secesné fotografie kysuckých škôl, či školské pomôcky – perá, kalamáre, triedne knihy, zošity, žiacka knižka a pod.
2.2. - 22.6.2025

Kaštieľ Radoľa
Svet fantastiky v múzeu
„Saruman verí, že len veľká sila môže udržať zlo pod kontrolou. Ja som prišiel na niečo iné. Zistil som, že skôr drobné, všedné činy obyčajných ľudí môžu zastaviť temnotu. Obyčajné prejavy lásky a láskavosti.“ (Gandalf Šedý, Hobit – Neočakávaná cesta).
Kysucké múzeum dlhodobo spolupracuje s nadšenými regionálnymi zberateľmi Jaroslavom Masnicom a Jaroslavom Jablonským, ktorí do tradičného múzejného prostredia prinášajú „iné svety“. Okrem výstav Retrocom, zameraných na rôznu starú techniku, sme v Kaštieli Radoľa mali už svet Harryho Pottera a Sci – fi svet. Tentokrát je výstava zameraná na žáner „fantasy“, plný čarovných krajín, drakov, kúzelných bytostí a mágie. Predstavujú sa tu figúrky, karty, komiksy, filmy, PC hry, stavebnice, knihy, kartové hry s tematikou Magic The Gathering, Yu-Gi-Oh!, World of Warcraft, Pokémon, Masters of Universe, Barbar Conan, Zelda, Piráti z Karibiku, Hobit, Pán prsteňov, Zaklínač, Game of Thrones, Skylanders, Infinity, Totaku a iné.
Do Kaštieľa Radoľa pozývame všetkých nadšencov žánru „fantasy“ – hráčov, čitateľov a filmových fanúšikov 😊
3.2. - 4.5.2025
Tatranská galéria v Poprade
Bedřich Kostřánek - Majster Perokresby
Výstava v rámci pokračujúceho cyklu Českí umelci v Tatrách predstavuje niekoľko perokresieb kombinovaných s akvarelom prevažne z depozitu TG.
6.2. - 29.3.2025

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch
Rudolf Fila - Premeny maľby
Vernisáž: 6. februára 2025 o 17.00 hodine
Komentovaná prehliadka: 27. februára 2025, štvrtok o 17.00 hodine
Kurátori: Daniela Čarná, Vladimír Kordoš
Rudolf Fila je osobnosťou domácej a stredoeurópskej výtvarnej scény par excellence. Hlavnou doménou jeho tvorivých výskumov sa stalo médium maľby, no významne zasiahol aj do oblasti grafiky, kresby, interpretovanej knihy, ilustrácie či fotografie. Patril k renesančným osobnostiam, mysliteľom intelektuálne a vizuálne reflektujúcim svet umenia a stav sveta. Ak by sme sa na jeho profesionálno-ľudský príbeh pozreli cez biblické slová „poznáte ich po ovocí“, priviedli by nás k desiatkam osobností výtvarného života ale aj hudby, literatúry, filozofie a vedy naprieč generáciami, ktoré Fila ovplyvnil či inšpiroval. Posolstvo jeho tvorby aktívne rozvíjajú, čo poukazuje na nadčasovosť jeho tvorivého odkazu. Dôkazom je aj táto výstava, iniciovaná výtvarníkom a „filovcom“ Vladimírom Kordošom.
Filova tvorba našla svoj domov vo verejných a súkromných zbierkach na Slovensku aj za jeho hranicami, no žije aj v domácnostiach desiatok súkromných zberateľov. Aktuálna výstava predstavuje výber z Filovych malieb od jeho priateľov, žiakov a obdivovateľov. Mnohí si považujú za česť vlastniť jeho obrazy a denne s nimi komunikovať. Ako to vystihol Pavel Vilikovský, „doma som tam, kde si zavesím Filov obraz“. Po opustení ateliéru umelca žijú obrazy vlastným životom a príbehy niektorých z nich ponúkajú jednu z možností čítania výstavy. Tá poukazuje aj na fenomén zberateľstva, prítomný v základoch Galérie umenia Ernesta Zmetáka, budovanej vďaka mimoriadnej Zmetákovej zbierke. Zberateľská vášeň bola vlastná aj Rudolfovi Filovi, ktorý dokázal tvorivo interpretovať svet umenia slovom aj obrazom.
Výstava predstavuje zásadné diela Rudolfa Filu aj tie, ktoré sú vystavené po prvýkrát. Sú to diela výstavné aj komorné a intímne, zapožičané od tridsiatich zberateľov. Výstavu môžeme vnímať ako čiastkovú retrospektívu, ktorá v skratke ukazuje jednotlivé obdobia Filovej tvorby. Od začiatkov tvorby inšpirovanej surrealizmom, cez abstraktné informelové obdobie 60. rokov a premaľby, v ktorých maliarskym gestom zasahoval do kópií a citácií diel z histórie umenia (v spolupráci s manželkou, reštaurátorkou Dorotou Filovou), až po tzv. telovky od 80. rokov, interpretujúce detaily a fragmenty ľudského tela. Predstavujú mnohovrstevný autorský dialóg s históriou a súčasnosťou, so svetom umenia aj mimo neho, s velikánmi umenia aj s anonymnými autormi.
To, čo Rudolf Fila o umení povedal či napísal je nemenej zaujímavé ako jeho tvorba. Na rečnícku otázku „Prečo ostávam verný maľbe, keď civilizačný vývin ponúka toľko iných aktuálnejších možností, častokrát aktuálnejších, než je maľba?“ odpovedá: „Maľba je iba médium. Človek ňou v minulosti vyjadril veľmi veľa, ale práve preto, že aj on sa (spolu so svetom) stále mení, nikdy nebude namaľované všetko.“ A pre seba aj pre nás dodáva: „Explózie, ktoré kedysi vybuchovali na mojich obrazoch, teraz vybuchujú v divákoch. Postrčím im iba ekrazit a zápalnú šnúru a čím diskrétnejšie a neosobnejšie to urobím, o to môže byť výsledok osobitejší. Pre všetkých zúčastnených: pre divákov, pre obraz aj pre mňa.“ Každá jeho výstava je slávnosťou a príležitosťou k objavovaniu nových súvislostí medzi dielami, ich vzťahmi k celku autorovej tvorby a kontextu domácej a medzinárodnej scény. Ožíva však aj interpretáciou diváka, na ktorého umelec kladie nárok, privilégium aj zodpovednosť spolutvorcu.
Daniela Čarná
Rudolf Fila (1932, Příbram – 2015, Bratislava) výtvarník, pedagóg a teoretik, patrí k najvýraznejším osobnostiam kultúrnej scény 2. polovice 20. storočia, k priekopníkom abstraktnej maľby a stratégie interpretácie vo výtvarnom umení. Na umeleckú scénu vstúpil v 60. rokoch, po absolvovaní štúdia na Škole umeleckého priemyslu v Brne (1950-52, prof. Bohdan Lacina) a na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1952-58, prof. Ján Mudroch). Ovplyvnil celú generáciu autorov tzv. analytickej tvorby, ktorí neskôr vytvorili Skupinu A-R (1991). Textami s autonómnymi literárnymi kvalitami sa zapísal aj do teórie umenia a je jednou z najrešpektovanejších osobností výtvarnej pedagogiky. Publikoval autorské knihy Výtvarná príprava (1986) a Načo nám je umenie (1991), ako aj desiatky esejí, prednášok a vernisážových príhovorov, publikovaných v knihe Cestou (2003).
6.2. - 5.4.2025

LESY SR - Lesnícke a drevárske múzeum, Zvolen
Človek hravý Homo Ludens
Krátkodobá výstava k výročiu Školy umeleckého priemyslu v Ružomberku.
6.2. - 22.4.2025

Stredoslovenské múzeum, Banská Bystrica
Klenoty morí
Najrozsiahlejšia slovenská súkromná zbierka morských mäkkýšov zo svetových oceánov poteší nejedno oko návštevníka na novej výstave Klenoty morí v Tihányiovskom kaštieli. Viac ako 3000 unikátnych schránok mäkkýšov a iných morských živočíchov patrí súkromnému zberateľovi Milanovi Berešíkovi z obce Oslany pri Prievidzi. Ulity z celého sveta, vrátane rekordných kusov sprístupní Stredoslovenské múzeum už začiatkom februára. Na návštevníkov okrem stoviek vystavených druhov čakajú aj zaujímavosti o jednotlivých skupinách týchto živočíchov.
Stredoslovenské múzeum – kultúrna inštitúcia Banskobystrického samosprávneho kraja pripravila v priestoroch Tihányiovského kaštieľa pútavú a živú výstavu Klenoty morí venovanú mäkkýšom a morským živočíchom. Výstava návštevníkom priblíži rôznorodosť mäkkýšov, obývajúcich oceány a moria, ale aj ich zaujímavé špecifiká ako tvary, sfarbenie či konštrukciu. Veľkolepú zbierku zberateľa Milana Berešíka si návštevníci môžu pozrieť v Tihányiovskom kaštieli od 6. februára 2025.
„Morské mäkkýše nie sú len krásne, ale aj mimoriadne dôležité pre zdravie oceánov a života na Zemi. Na výstave Klenoty morí si zblízka prezriete schránky stoviek rôznych druhov lastúrnikov a mäkkýšov. Po úspešnej výstave exotických švábov, sa ku nám do kaštieľa opäť na istý čas nasťahujú noví podnájomníci. Zbierka od pána Berešíka je veľkolepá a druhovo bohatá. Prostredníctvom zátišia oceánskeho dna sa návštevníci oboznámia s prostredím, v ktorom mäkkýše bezprostredne žijú, takže budú môcť obdivovať i rôzne koraly, morské huby, ježovky, hviezdovky a ďalšie morské živočíchy“, informuje Renáta Kapustová, kurátorka výstavy.
Stredoslovenské múzeum obohatí výstavu Klenoty morí aj o živé zložky, výstavu dopĺňa akvárium so slimákmi, krevetkami a miniráčikmi. Veľkoformátové postery priblížia vplyvy spôsobujúce narušenie krehkej rovnováhy svetového oceána, ako sú otepľovanie, acidifikácia, odpadové vody, plastový odpad, nadmerný rybolov a invázne druhy. Dozviete sa viac o histórii lovu a zberu „mušlí“ ich rôznymi spôsobmi využitia a uvidíte niektoré naozaj zaujímavé druhy.
„Medzi zaujímavosti, ktoré na výstave uvidíte patrí napr. 45 cm dlhá špicatá ulita tritónky indickej (Charonia tritonis) z korálových útesov Novej Guiney, ktorú domorodci po vyvŕtaní otvoru používali ako signalizačnú trúbku alebo ako hudobný nástroj počas náboženských obradov. Tento predátor zdolá vďaka extrémne kyslým slinám aj prudko jedovatú hviezdicu tŕňovú, požierajúcu koraly a ohrozujúcu koralové útesy.
Výstava poskytne aj náhľad na fotografie morských živočíchov v ich prirodzenom prostredí. Návštevníci múzea sa môžu tešiť aj na žraločie čeľuste, ale aj hrotnáče, kraby, raky, homáre, langusty, ježovky, preparované ryby a skameneliny mäkkýšov“, uzatvára Renáta Kapustová.
6.2. - 29.4.2025

Literárne a hudobné múzeum ŠVK, Banská Bystrica
Galéria talentov
Základná škola s MŠ Jána Bakossa v Banskej Bystrici a Štátna vedecká knižnica v Banskej Bystrici- Literárne a hudobné múzeum organizujú 14. ročník celoslovenskej súťaže pre deti základných škôl a osemročných gymnázií – GALÉRIA TALENTOV 2025 v štyroch oblastiach:
literárnej, výtvarnej, fotografickej a speváckej.
Všetky potrebné informácie týkajúce sa prihlásenia do súťaže nájdete na:
https://svkbb.eu/podujatia/galeria-talentov-2025-vyhlasenie-sutaze/?
7.2. - 23.3.2025

Tatranská galéria v Poprade
Ondrej Rudavský, Katarína Vavrová, Jacqueline Rudavsky - Tóny vesmíru a zeme
Kurátor výstavy: PhDr. Danica Lovišková, PaedDr. Anna Ondrušeková
Vernisáž výstavy: 7. február 2025 o 17.00
Hudobné vystúpenie počas vernisáže: Jana Andevska, významná hudobníčka, speváčka, skladateľka, ktorá pôsobila v New Yorku. Koncertovala ako huslistka v Carnegie hall a predstavila sa na festivaloch Colours of Ostrava, Pohoda a iné. Autorskú tvorbu prepája s dielami Ondreja Rudavského.
Tatranská galéria v Poprade pripravila na mesiace február – marec 2025 pozoruhodnú výstavu troch medzinárodne uznávaných, významných a výnimočne kreatívnych umelcov – Kataríny Vavrovej a manželov Jacqueline a Ondreja Rudavských pod názvom Tóny vesmíru a zeme. Ich výsostne originálne maľby, grafiky, kresby, šperky, video inštalácie, sochárske objekty sú prežiarené svetlom, poznaním, energiou, spoločnými estetickými, filozofickými, poetickými až surrealistickými prvkami. Rezonuje v nich introspekcia, záujem o existenciálne otázky a bytostný záujem o vzťah človeka k svetu, o zhmotnenie všetkého pozoruhodného, čo sa medzi vesmírom a zemou odohráva, o hľadanie univerzálnych súvislostí. Tvorba týchto troch renomovaných autorov s originálnym rukopisom bola prezentovaná po celom svete a ich diela sa nachádzajú v zbierkach mnohých prestížnych galérií a múzeí (najmä O. Rudavský a K. Vavrová).
Fantazijno-poetické figurálne príbehy Kataríny Vavrovej sú vysoko hodnotené a oceňované tak v slovenských ako aj v medzinárodných kontextoch. Jej krásne, krehké, ušľachtilé a neopakovateľne snové ženské postavy a tváre dotvorené nádhernými prírodnými a rastlinnými prvkami vstupujú do našej duše, aby nám priblížili autorkine myšlienky, pochybnosti a potešenia, nenaplnené sny i túžby. Sú plné metafor, odkazov a tajomstiev. Jej maľby, kresby a grafiky sú detailne a majstrovsky prepracované. Na výstave sa predstaví aj najnovšími rozmernejšími virtuóznymi figurálnymi kresbami, v ktorých naplno rezonuje bravúrnosť jej citlivých línií a pavučinových čiar, s ktorými suverénne načrtáva novú obrazovú skutočnosť zloženú z množstva magických detailov a celkov. Premiéru majú aj maľby tlačené novou exkluzívnou technológiou na diamantovom skle.
Svetovo uznávaný a multimediálne zameraný Ondrej Rudavský nám svojimi originálnymi video inštaláciami, obrazmi, sochami a grafickými dielami približuje až surreálne znejúci svet plný magických postáv, fantaskných bytostí a dimenzií, ktoré sa neustále premiestňujú a hmýria. Sú plné pohybu, svetla, neuveriteľnej energie a tlmočia nám Ondrejove vízie, zamyslenia sa nad podstatou ľudskej a vesmírnej existencie, nad občasným chaosom ktorý prevláda v našich dušiach i v okolitom prostredí. Používa aj abstraktné a mystické motívy na vyjadrenie existenciálnych tém, pričom jeho diela sú plné skrytých posolstiev a symbolov. Tieto fascinujúce imaginatívne figurálne príbehy sú v detailoch neuveriteľne prepracované a majú často veľmi silný experimentálny charakter.
Jacqueline Rudavsky na rozdiel od tradičného šperku ( komorného a vytváraného z klasických materiálov), prichádza s umeleckými šperkami väčších rozmerov, ktoré svojou skladbou, tvaroslovím pripomínajú malé sochárske diela. V šperkoch spája netradičné materiály - kovy, kožu, recyklovaný plast, kameň, drôty a celé to uzatvorí skrutkami a maticami. Tieto matérie prekvapujúco kombinuje, vrství, modeluje, aby vytvorila autentický autorský a neopakovateľný šperk, ktorý svoju nositeľku ozvláštni, zdôrazní jej jedinečnosť a ženskosť. Jej diela sú avantgardné, impozantne znejú a sú vytvárané s nesmiernou fantáziou, invenciou a remeselnou zručnosťou.
7.2. - 30.3.2025

Prírodovedné múzeum SNM, Bratislava
Dva pohľady, jeden príbeh
Výstava predstavuje keramickú tvorbu slovinských umelcov Barby Štembergar Zupan a Nika Zupan. Manželia spoločne pôsobia v Inštitúte V-oglje, ktorý je ako keramické centrum členom Medzinárodnej akadémie keramiky so sídlom v Ženeve. Už 20 rokov organizujú Medzinárodné sympóziá umeleckej keramiky, na základe ktorých založili jedinú stálu zbierku umeleckej keramiky v Slovinsku (Blagnetova hiša, Šenčur). Svoje diela prezentujú doma aj v zahraničí, kde prednášajú a vedú aj tematické dielne.
Barba Štembergar Zupan prostredníctvom vystavených diel, ako vázy, kvety, misky, vtáky predstavuje súbor rôznych techník svojej tvorby, ktorej sa venuje už 35 rokov. Jej navonok nepredvídateľné tvary sú v skutočnosti starostlivo plánované a povyšujú predmety z funkčných na umelecké diela. Ukazujú, že umelec s citom pre tradíciu aj inovatívnosť môže tvoriť objekty nie len ako úžitkové, ale aj s príbehom o svojom tvorcovi, materiáli, čase a priestore, v ktorom ožívajú. Takýmto príkladom sú aj trojnohé misky, ktoré sa v minulosti používali na varenie a dnes majú tri nohy symbolickú hodnotu ako súčasť autorkinho prejavu. Vázy, ktoré kedysi symbolizovali prestíž, sú dnes výrazom individuálneho štýlu. Pre Barbu je váza univerzálnym objektom, ktorý prírodu prenáša do interiérov. Moderná interpretácia vázy spája dedičstvo a inovatívne dizajnérske prístupy. Umelkyňa farbami, textúrami a vizuálnym bohatstvom dosahuje, že vázy ožívajú ako jedinečné umelecké diela, ktoré odrážajú jemnú harmóniu medzi materiálom a tvarom. Jej vázy nie sú len nádoby na kvety, ich umiestnenie v priestore sa stáva súčasťou celkovej kompozície. Predstavujú platformou na experimentovanie, skúmanie foriem a reinterpretáciu klasických tvarov.
Niko Zupan sa keramickej tvorbe venuje 25 rokov. Vášeň pre keramiku u neho významne ovplyvnila dlhoročná oddanosť tomuto remeslu zo strany jeho manželky. Niko Zupan vníma keramiku ako prepletanie vášne, tvorby, výskumu a technologického procesu. V jeho dielach sa odrážajú rozsiahle znalosti a skúsenosti najmä v oblasti alternatívnych techník pálenia, ako sú raku, goli raku a pálanie v pilinách. Zupanove diela v rámci kompozície často zdôrazňujú ruky, čo symbolizuje hlboké spojenie s materiálnosťou a hmatovou povahou jeho umeleckej tvorby. Jeho majstrovstvo keramiky a techník tvarovania otvorilo nové možnosti a prinieslo množstvo výziev v originálnych riešeniach. Kamene rôznych veľkostí, ktoré tvorí, sú charakteristické svojou zamatovou mäkkosťou a dutosťou a napriek svojej prázdnote sú vnímané ako plné objemy. Kamene inšpirované starodávnymi tradíciami fungujú ako prírodné rituálne symboly, pripomínajúce okruhliaky počas tisícročí vyhladené vodou. Zupanov zmyselný výklad objíma tisícročia v jedinom okamihu, pričom priestorové umiestnenie týchto jedinečných kameňov je kľúčové pre vizuálny a umelecký efekt. Umelcova jemná rovnováha medzi minulosťou, prítomnosťou a budúcnosťou vytvára nadčasovú rezonanciu, ktorá oslovuje publikum hlbokým príbehom.
Výstava sa realizuje v spolupráci s Veľvyslanectvom Slovinskej republiky v Bratislave a Inšitútom V-oglje.
7.2. - 30.4.2025

Múzeum v Kežmarku
Oslobodenie Kežmarku
Prešovský samosprávny kraj - Múzeum v Kežmarku
Marcel Maniak
Klub vojenskej histórie Tatry - Spišské Bystré
Kežmarská televízia
Vás pri príležitosti 80. výročia oslobodenia Kežmarku pozývajú na výstavu
Oslobodenie Kežmarku
V štyroch miestnostiach si môžu návštevníci pozrieť na paneloch dobové fotografie Kežmarku z vojnových rokov, ktoré vznikli vďaka Marcelovi Maniakovi, ktorý sa touto tematikou dlhodobo zaoberá. Zo zbierkového fondu múzea sa na výstave nachádzajú zaujímavé trojrozmerné aj plošné exponáty. Nechýbajú ani vojenské uniformy sovietskych a nemeckých vojakov.
KEDY:
- 7. februára 2025 o 15:00 - vernisáž výstavy
- 30. apríla 2025
- Otvorené v dňoch utorok - sobota, v čase 8:00 - 16:00
KDE:
- Výstavná sieň múzea
- ul. Dr. Alexandra č. 11, Kežmarok
7.2. - 11.5.2025

Pohronské múzeum v Novej Bani
Prierez tvorbou drotárov Anny Kamody Budovej a Henricha Kamodyho
Drotárstvo na Slovensku predstavuje ojedinelý fenomén, ktorý nemá obdobu čo do rozsahu na určitom území v žiadnom inom štáte. Meno tomuto zamestnaniu dal základný materiál – drôt, bez ktorého by sme si kedysi potulného slovenského drotára nevedeli predstaviť. V súčasnosti zažíva drotárstvo renesanciu. „Drotárine“ sa venuje čím ďalej tým viac majstrov a každý z nich má svoj špeciálny drotársky rukopis. Tak je to aj u drotárov Anny Kamody Budovej a Henricha Kamodyho.
Prvok „Drotárstvo – remeslo a umenie“ bol zapísaný v roku 2019 do Reprezentatívneho zoznamu nehmotného kultúrneho dedičstva ľudstva UNESCO.
Anna Kamody Budová, ktorá pôsobí pod umeleckým menom Drotárka Anna, sa dostala k drotárstvu v roku 2015, kedy darovala Henrichovi model lietadla od umeleckého drotára Ľubomíra Smržíka. Práve tu začala obdivovať neskutočnú „mravenčiu“ prácu a šikovnosť ľudských rúk a tak sa zrodila jej láska k drotárstvu. Začínala tvoriť ako úplný samouk. Veľmi rýchlo pochopila, že drôt je živý a dá sa ohýbať, formovať a meniť svoje vlastnosti len v skúsených rukách. Drotárstvo sa tak stalo jej najväčšou výzvou a zároveň relaxom. Vďaka kurzu vo Vyšehradnom a v ÚĽUV-e v roku 2017, ktoré absolvovali spolu s Henrichom, náročnosť výtvorov postupne rástla. Rozširoval sa okruh mét, ktoré sa snažila dosiahnuť, objavovali sa nápady na prvé veľkolepé diela a výtvory.
Vďaka Henrichovej láske k lietadlám často navštevovali letisko Sliač, kde vzhliadla na stíhačke vyobrazenú hlavu tigra a zrodila sa prvá veľká výzva. Znak 1. Bojovej letky bol veľkolepá vízia, pri ktorej najviac potrápilo práve vydrôtovanie tigrej tváre. Na diele autorka pracovala viac ako tri mesiace, pričom jej venovala každú voľnú chvíľku. Už tu sa ukázala miera Henrichovho prínosu, pretože bez jeho pomoci a zručnosti ohýbať hrubé drôty, vypaľovať a pripevňovať jednotlivé časti by požadovaný výsledok nikdy nedosiahla. Henrich ju v záľube vždy podporoval. Dodnes je jej najväčším podporovateľom, kritikom, spolupracovníkom a oporou. Vďaka spoločnej záľube a nadšeniu vytvorili mnohé zložité diela ako: štátny znak Slovenskej republiky, Modré srdce veliteľa vzdušných síl, mestský erb Novej Bane, rôzne vydrôtované logá, obrazy, plastiky, šperky či originálne školské tablo.
Tak, ako kedysi majstri drotári spevňovali nádoby a splietali potrebné výrobky, prepojili Anna a Henrich drotárstvom spoločný osobný život s originálnou záľubou. Svoje zručnosti a vedomosti ohľadne drotárstva obaja predvádzajú na rôznych podujatiach, sprievodných akciách, momentálne aj v rámci tvorivých dielní a workshopov v Pohronskom múzeu. Cieľom je vnútorný pocit uspokojenia, že krásu drôtu šíria ďalej, a že aj možno práve ich malým prispením história drotárstva nezanikne.
Súčasťou výstavy „Prierez tvorbou drotárov Anny Kamody Budovej a Henricha Kamodyho“ bude niekoľko tvorivých dielní pre rôzne vekové kategórie. Už počas prvého týždňa jarných prázdnin to bude tradičný drôtený vešiak, neskôr opletaný džbánok, či náramok z drôtu so vsadeným polodrahokamom.
9.2. - 11.5.2025

Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici
Nedeľný ateliér 2025
Kreatívne rodinné stretnutia s umením pre deti, ich rodičov i starých rodičov tematicky nadväzujúce nielen na aktuálne výstavy. Vlastným nápadom a detskej kreativite sa ponecháva voľný priestor, čím sa podporuje ich talent. Každé stretnutie je realizované prostredníctvom rôznych výtvarných aktivít, hier a netradičných remeselných techník.
Nedeľný ateliér sa bude realizovať 1x v mesiaci, vždy v nedeľu pre rodiny s deťmi vo veku od 5 do 12 rokov. Každé stretnutie pre rodičov i starých rodičov s deťmi bude vyhradené inej umeleckej aktivite v náväznosti na aktuálne témy výstav a zbierkové predmety ZGJM. Cieľom je motivovať laickú verejnosť k spoznávaniu výtvarného umenia a pravidelnej návštevy ZGJM, ako aj vytvoriť priestor na spoločné kreatívne činnosti pre rodičov s deťmi a na zmysluplné trávenie voľného času.
- ‹ Predošlá
- 1
- 2
- 3
- 4
- Ďalšia »