Muzeum.skHľadať
 
 

Výstavy a podujatia na Slovensku ku dňu 4. 2. 2024

1.2. - 31.3.2024  

c_Kridla_iluzie_1050.png

Spišské múzeum SNM, Levoča

Emil Labaj - Krídla a ilúzie

Krídla ako symboly voľnosti, umeleckej slobody a fantázie. Ilúzie ako túžby, sny a nenaplnené očakávania, vyjadrené prostredníctvom symbolov a znakov. Tak vníma svoje vystavené diela súčasný autor Emil Labaj. Okrem študijných povinností na Strednej všeobecno- vzdelávacej škole (1968- 1971) sa venoval miestnemu divadlu. Ako ochotník účinkoval v mnohých kabaretných pásmach a hrách ako Majster, Sneh nad limbou, Chlieb a soľ pre kohúta…. Bol členom súboru Malých javiskových foriem Reflektor a členom legendárnej levočskej skupiny Emotion. Výtvarné umenie formovalo aj jeho rozhodnutie pokračovať v štúdiu dejín umenia na vysokej škole. Avšak osud rozhodol inak a zavial umelca do poľnohospodárskej praxe. V roku 1981 promoval na Vysokej škole poľnohospodárskej v Nitre, v odbore ekonomika a prevádzka. Stal sa tak ekonómom s dušou umelca.
Zaslúžil sa o zachovanie a rozvoj folklórnych skupín Čačina a Ihrík, ako aj o zachovanie divadelného súboru Hviezdoslav. Narodil sa v Poprade, časť svojho života prežil v Levoči, no natrvalo sa usadil v susednom Iglove. Tu, v Levoči, okrem primárneho vzdelania objavil aj niečo, čo ho sprevádza doteraz- lásku k hudbe, divadlu a kresleniu. Pod vedením pedagóga Petra Krupu absolvoval I. a II. cyklus výtvarného odboru a hudobný odbor ľudovej školy v Levoči. Emil Labaj celý svoj doterajší život obetoval kultúre, či ako ekonóm Domu kultúry ROH v Spišskej Novej Vsi (od roku 1986), alebo ako riaditeľ miestneho Mestského kultúrneho centra ( 1991- 2020). Už od začiatku svojho pôsobenia v kultúrnom živote mesta sa spolupodieľal na realizovaní Popri svojej práci sa venoval aj vlastnej výtvarnej tvorbe. Najmä kresbe, grafike a maľbe. Jeho diela v sebe nesú realistickú, snovú ba až magickú stopu. Umelec je tak trochu rojko, ktorý prostredníctvom štetca a palety sníva. A vďaka tomu na relatívne malej ploche svojich obrazov vyjadruje imaginárny svet plný spomienok, túžob a príbehov. V niektorých prípadoch pripomínajú Modiglianiho portréty či secesné plagáty Alfonza Muchu. V jeho tvorbe je dominantná perokresba. Znázornil v nej témy historické ( Ján Štiavnický- Zvony v srdci), svoj rodný Spiš a jeho architektúru, či ilustrácie k Spišským klapanciám, levočského autora Alexandra Pubiho Péchyho. Ostal jej verný aj pri tvorbe kalendárov, za ktoré získal ocenenie Najkrajší kalendár Slovenska, v roku 2010, 2012 a 2018. Viacero ocenení získal aj za tvorbu príležitostných poštových pečiatok (Pour feliciter 2000, Vianoce 2000, 165 rokov pošty 2000, Kostol Nanebovzatia Panny Márie v Spišskej Novej Vsi 2010, 60 rokov Múzeum Spiša 2011.) Emil Labaj realizoval aj niekoľko sochárskych prác na námestí v Spišskej Novej Vsi – pamätník Malá vojna pred evanjelickým kostolom a Pamätník elektrifikácie mesta.
Menej známa, no nie zanedbateľná je jeho textárska činnosť. Mnohé jeho texty prevzala spišskonovoveská country rocková skupina The Colt. Okrem iného prebásnil svetové evergreeny Franka Sinatru, Toma Jonesa, E. Humperdinga pre speváka Petra Stašáka, ako aj texty piesní pre inscenácie divadelného súboru Hviezdoslav.


 

1.2. - 17.4.2024  

Vesmi ocami deti.jpg

Múzeum Spiša v Spišskej Novej Vsi

Vesmír očami detí - súťaž okresné kolo

XXXIX. ročník celoslovenskej výtvarnej súťaže, s účasťou Slovákov žijúcich v zahraničí

VESMÍR OČAMI DETÍ

Súťaž prebehne v dvoch kolách:

1. kolo
- okresné kolá (spádová oblasť);
- zahraničné kolá - pre Slovákov žijúcich v zahraničí (krajina)
Informácie o zahraničnom kole: https://www.iseia.eu/vesmír

2. kolo
- celoslovenské kolo
s účasťou Slovákov žijúcich v zahraničí

Podmienky súťaže:
Súťažiť sa bude v piatich kategóriách:
1. kategória – materské školy
2. kategória – 0. – 4. ročník ZŠ
3. kategória – 5. – 9. ročník ZŠ, 1. – 4. ročník osemročného gymnázia
4. kategória – základné umelecké školy - prípravné štúdium ZUŠ a 0. – 4. ročník ZŠ
5. kategória – základné umelecké školy - 5. – 9. ročník ZŠ

Do súťaže je možné poslať výkresy spracované ľubovoľnou technikou (okrem 3D) vo formáte maximálne A2.

Na zadnú stranu práce je potrebné čitateľne paličkovým písmom napísať názov práce, meno autora, jeho vek, kategóriu, triedu a meno vyučujúceho. Vzor na vyplnenie zadnej strany výkresu sa nachádza: https://www.suh.sk/organizujeme/sutaze/vesmir-ocami-deti/ Každá práca musí byť označená pečiatkou školy, pričom škola môže zaslať maximálne 10 prác z jednej kategórie. Prosíme súťažiacich, aby práce nepaspartovali a aby výkresy neposielali stočené v rolke, nakoľko stočením sa znehodnocujú.

V súťaži budú hodnotené len práce jednotlivcov. Výkresy sa stávajú majetkom vyhlasovateľa.

Do 2. kola súťaže vyberie okresná/zahraničná porota z každej kategórie 5 prác a organizátor okresného kola ich doručí so zoznamom zúčastnených škôl do konca apríla 2024 do Slovenskej ústrednej hvezdárne v Hurbanove. Súťaž slovenských detí zo zahraničia koordinuje: ISEIA – Medzinárodný inštitút a asociácia slovenských vzdelávacích centier: vesmir.iseia@gmail.com.

Práce, ktoré neboli hodnotené v okresnom/zahraničnom kole, nebudú zaradené do celoslovenského kola.

Zoznam organizátorov 1. kola súťaže: https://www.suh.sk/organizatori-okresnych-kol-vod/

Zasadnutie poroty 2. kola sa bude konať v prvej polovici mája 2024.

Výstava víťazných prác celoslovenského kola bude inštalovaná v priestoroch Slovenskej ústrednej hvezdárne v Hurbanove a potom podľa požiadaviek v astronomických a kultúrnych zariadeniach na Slovensku. Virtuálna výstava víťazných prác bude zverejnená na stránke www.suh.sk a https://vod.suh.sk/.

Súťažné práce v 1. kole (okresné a zahraničné kolá) posielajte výhradne organizátorom 1. kola do 31. marca 2024

na adresu: Múzeum Spiša v Spišskej Novej Vsi, Letná 50, 052 01 Spišská Nová Ves


 

26.1. - 31.3.2024  

c_My_deti_dneska_1050.jpg

Múzeum holokaustu v Seredi, SNM

My, deti dneška o časoch vojny

Múzeum holokaustu v Seredi v spolupráci so Združením Ester a Veľvyslanectvom Izraelského štátu na Slovensku pri príležitosti Medzinárodného dňa pamiatky obetí holokaustu, 78 rokov po oslobodení nacistického koncentračného a vyhladzovacieho tábora Auschwitz-Birkenau, si pripomenie obete holokaustu vernisážou výstavy víťazných prác mladých umelcov s názvom My, deti dneška o časoch vojny. Podujatie sa uskutoční 26. januára 2023 o 17:00 hodine.


 

25.1. - 31.7.2024  

c_Madach201050.jpg

Prírodovedné múzeum SNM, Bratislava

„...zložil som báseň...“ Pamätná výstava Imre Madácha

Slovenské národné múzeum v spolupráci so SNM – Múzeom kultúry Maďarov na Slovensku a Občianskym združením Tradície a hodnoty pripravili výstavu k 200. výročiu narodenia maďarského spisovateľa Imre Madácha. Projekt, ktorý slávnostne otvára pamätný rok venovaný tejto významnej osobnosti maďarskej kultúry, vychádza z Madáchovho najvýznamnejšieho diela – dramatickej poézie –Tragédia človeka, začal autor písať 17. februára 1859 v Dolnej Strehovej vo vtedajšom Uhorsku. Na pozadí dejín Európy a sklamania v revolučných rokoch 1848 – 1849 tu vyjadril márnosť morálneho pokroku či akéhokoľvek boja o slobodu.  

Cieľom tejto netradičnej, výtvarne avantgardnej výstavy, je predstaviť nielen autora, ale práve Tragédiu človeka, okolnosti jej vzniku a jej následný samostatný život ako diela. Projekt ho interpretuje v rôznych žánroch, zobrazeniach a materiáloch tak, aby ho čo najviac priblížil rôznym skupinám návštevníkov. K pätnástim obrazom Tragédie človeka vzniklo postupom času množstvo ilustrácií, z ktorých autori zostavili grafický materiál ako podklad. Súčasťou výstavy je aj projekcia jedného z diel súčasného autora Endre Koroncziho – 15 obrazov z Ploubuter parku, vytvorené priamo pre tento projekt. pre túto výstavu. Svojou koncepciou na Tragédiu človeka nadväzuje tak, že každá sekunda filmového spracovania jednotlivých obrazov zodpovedá jednému veršu drámy. Paralela vetra a idey, pádu či vzletu bytosti a ducha vo filme poskytuje možnosť vžiť sa do drámy Madáchovho človeka v zrkadle súčasnosti.

Výstava v troch jazykoch so svojou interaktívnou a edukatívnou líniou má ambície zvýšiť povedome verejnosti o význame Madáchovho celoživotného diela, popularizáciu literatúry, histórie a výtvarného umenia pomocou moderných múzejných nástrojov a aktivizáciu návštevníkov.


 

22.1. - 30.5.2024  

sutaz M.R.S, plagat.jpg

Múzeum Spiša v Spišskej Novej Vsi

Milan Rastislav Štefánik – Cesta k hviezdam

Okresné kolo výtvarnej súťaže pri príležitosti 105. výročia úmrtia gen. PhDr. M. R. Štefánika, podujatie v spolupráci s Klubom M.R.Štefánika, Maticou Slovenskou, Mestom Spišská Nová Ves. Bližšie info. viď. propozície súťaže.


 

1.1. - 31.12.2024  

Kalendárium 2024pdf.jpg

Múzeum vo Svätom Antone

Kalendárium 2024

Kalendárium 2024


 

16.12.2023 - 31.5.2024  

Historické múzeum SNM, Bratislava

Česká a slovenská architektúra. Panoráma architektúry 1918 – 2023

Najväčší výstavný projekt s témou českej a slovenskej architektonickej tvorby za obdobie posledných 100 rokov. Ide o retrospektívu architektúry oboch našich krajín (prostredníctvom takmer 200 významných diel architektov pôsobiacich od začiatku 20. storočia do súčasnosti), ktorú po prezentácii na Pražskom hrade budú môcť obdivovať aj slovenskí návštevníci.

Výstava pozostáva z dvoch častí: architektúra do konca spoločnej republiky a časť predstavujúca Slovensko a Česko počas 30 rokov samostatnej existencie. 150 modelov vybraných stavieb, doplnených o fotografie, faksimile vybraných architektonických kresieb, publikácie a ďalšie zaujímavé dokumenty od 1. Československej republiky po súčasnosť, ilustruje premenu fyzickej podoby miest a krajiny, ale aj architektúru ako samotný odbor. Vo výstavnom priestore dominuje „strom republík“, historická os, kde sú objekty a udalosti zasadené do vzájomného kontextu a špeciálna inštalácia s portrétmi významných architektov.

Výstavu sprevádza publikácia Česká a slovenská architektúra, ktorá v 10 kapitolách – od 1. Československej republiky, cez obdobie protektorátu a Slovenského štátu, povojnovú obnovu, sorelu 50. rokov, liberálne moderné 60. roky, normalizáciu a prelom Zamatovej revolúcie, až po samostatný vývoj v našich krajinách – približuje viac než 100 diel a historický vývoj architektúry.

Výstavný projekt autorsky pripravili nestori histórie architektúry – profesori Matúš Dulla a Vladimír Šlapeta.


 

16.12.2023 - 30.6.2024  

c_dvojkriz_pozvanka201050x480px.jpg

Historické múzeum SNM, Bratislava

Dvojkríž

Výstavný projekt pútavou formou predstaví príbeh slovenskej štátnej symboliky - dvojkríža, ktorému sa venuje zvýšená pozornosť predovšetkým počas významných štátnych výročí a sviatkov. Ide zároveň o tradičnú a emotívnu tému, podrobne vedecky spracovanú. Ako historický národný symbol, považujeme dvojkríž za objekt všeobecne známy, v rôznych kontextoch a podobách je súčasťou našej identity už po celé stáročia.

Cieľom výstavy je vizuálne príťažlivo prezentovať aj menej známe a často prekvapivé časti tohto dlhého príbehu, ktorý tematicky siaha od duchovnej roviny, cez štátnu, politickú, komunálnu, športovú a vojenskú symboliku až k reklame a extrémizmu. Symboliku  predstavuje zároveň očami minulosti, v ktorej vznikala. Prostredníctvom niekoľkých tém ju približuje v troch chronologických častiach – od obdobia stredoveku po súčasnosť. Výberom exponátov zasadzuje symbol do rôznych historických kontextov. Jadro tvoria zbierkové predmety z fondov Slovenského národného múzea. Ďalšie pochádzajú z početných slovenských múzeí, galérií a archívov a zo súkromných zbierok, pričom väčšina z nich je vystavená po prvý raz. Návštevníci nájdu medzi exponátmi stredoveké kachlice, medovníkové formy, predmety zo skla, modrotlač, súčasné umelecké diela, športové dresy, reklamné predmety, ale aj extrémistické tlačoviny.

Spracovanie projektu prekvapí široko koncipovanou témou symboliky dvojkríža a najmä množstvom jeho podôb a historických súvislostí v našich dejinách. V tak veľkorysej podobe je na Slovensku prezentovaný po prvý raz. 
Výstavu autorsky pripravil Radoslav Ragač.


 

15.12.2023 - 17.5.2024  

Múzeum v Zlatých Moravciach

Malé radosti | Obrazy Valentina Horbu

Valentin Horba sa narodil 26. októbra 1952 v Strakoniciach a všetky nasledujúce dni útleho detstva prežil v Radomyšli. Základnú školu absolvoval v rodnej obci. K maľovaniu si vytvoril vzťah už ako malý žiačik. Začal maľovať sám, cielene, v 12-tich rokoch a svoje výtvarné nadanie rozvíjal najprv pod vplyvom odborných rád svojho bratranca, Igora Semiginovského. V rokoch 1969 až 1971 navštevoval ľudovú školu umenia v Strakoniciach (v súčasnosti ZUŠ) pod vedením akademického maliara Jiřího Rejžka, ktorý ho v maľbe podporoval a povzbudzoval. Po ukončení základnej školy sa vyučil za sústružníka v strakonickej ČZ.  Potom absolvoval strednú ekonomickú školu. Po ukončení stredoškolského štúdia nasledovala povinná vojenská služba. S vojenskou službou vošli do jeho života dva roky zaujímavej spolupráce s významným maliarom Marianom Hemelom. Od neho získal poznatky o modernom umení. Najvýraznejšími vzormi v tvorbe sa stali pre neho predovšetkým Jan Zrzavý, Pablo Picasso, Jozef Lada. Neskôr mu život priniesol spoluprácu s ďalšími významnými umelcami, akademickými maliarmi ako Václav Holoubek, Jan Samec, František Dragoun, Karel Oberthor a Cyril Chramosta.

Valentin Horba je vo svojej tvorbe verný Juhočeskému kraju, predovšetkým rodnému Prácheňsku. Zaujíma ho najmä juhočeská krajina a objekty nachádzajúce sa v nej. V jeho prácach sa najčastejšie stretávame s vidieckou architektúrou: typickými chalupami, kostolíkmi, malebnými uličkami, mestskými zákutiami a inými predmetmi, ktoré sú príznačné pre zobrazované prostredie. Maliar sa neuspokojuje s realistickým stvárnením vidieka. Jeho uhol pohľadu je netradičný, v jeho obrazoch nájdeme prvky naivného umenia a láskavého humoru. Horbove obrazy často dopĺňajú objekty, ktoré zdanlivo do krajiny alebo prostredia nepatria. Vytvárajú tak istý kontrapunkt, zároveň ich podčiarkujú, pretože sú bežnou súčasťou života, obyčajne v inom kontexte či súvislostiach.

Vďaka charakteristickému maliarskemu rukopisu sú maľby Valentina Horbu jedinečné a nezameniteľné s inými autormi. Na jeho maliarskej palete sú najčastejšie svetlé teplé farby: žltá, oranžová, tehlovo červená, ale aj jasnejšie odtiene chladnejších farieb, napr. bledomodrej a žltozelenej, ktoré revokujú pohodu, dobrú náladu a veselosť. Z jeho obrazov cítiť ľahkosť a hravosť, skrývajú v sebe veľa ľudskej múdrosti, životnej skúsenosti a vidia svet predovšetkým z optimistickejšej stránky.

Okrem vidieckej krajiny môžeme nájsť na obrazoch Valentina Horbu milé drobnosti (slnečník, lietadielko, šarkan, palička…), krehkých anjelov, staré juhočeské mlyny, tzv. klapáče. Tie sa dostali do kalendára a do knižky Jarky Pixovej, kde opisuje osudy šestnástich vybraných mlynov, ktoré sú niečím zaujímavé alebo výnimočné.

Na počesť holandskej skupiny Hailander, hrajúcej na gajdy, pri príležitosti ich 25. výročia existencie, Valentin Horba vytvoril kalendár. Hoci frontman tejto skupiny Jeroen de Groot navštevoval Strakonice od roku 1989, až v roku 2017 sa zoznámil s Valentinom Horbom. Stali sa priateľmi a spolu s členmi jeho skupiny priaznivcami Horbovej maliarskej tvorby.

Valentin Horba zostáva verný rodnému kraju po celý svoj život. Z kratších či dlhších ciest sa rád vracia domov do malej dedinky Drhovle, nachádzajúcej sa niekoľko kilometrov od Strakoníc a Písku. Tu má svoj ateliér a venuje sa svojej výtvarnej práci.

S jeho maľbami a obrazmi sa stretneme v mnohých súkromných zbierkach, múzeách a galériách. Jeden z jeho obrazov vlastní bývalý český prezident Václav Klaus, hajtman juhočeského kraja Jiří Zimola, režisér Zdeněk Troška. Iný obraz zdobí pracovňu starostu talianskeho mesta Montoggia a ďalšie obrazy by sme našli v USA, napr. v múzeu v Iowe obraz s názvom Traktor Johndier, viaceré práce sú v Austrálii, vo Fínsku a na Slovensku.


 

1.12.2023 - 16.6.2024  

Miro Zbirka - Roky a dni_plagát.jpg

Východoslovenské múzeum, Košice

Miro Žbirka – Roky a dni

Meky Žbirka prichádza do Košíc v podobe exkluzívnej výstavy

Už 1. decembra 2023 sa Košice stanú Žbirkovým mestom. Zavíta doň fenomenálna výstava Miro Žbirka – Roky a dni, na ktorú Východoslovenské múzeum v Košiciach, kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja, pozýva všetkých fanúšikov niekoľkonásobného Zlatého slávika. Nadšenci ju doposiaľ videli len v reprezentačných sieňach pražského Národního muzea a Bratislavského hradu. Múzeum sa tak zhostilo netradičného konceptu výstavy a v spolupráci s Kateřinou Žbirkovou a architektom Josefom Tomšejom ju prenieslo do priestorov rýdzo historickej ustanovizne. Ako konštatuje riaditeľ Východoslovenského múzea, Dominik Béreš, „výsadou nášho 151-ročného múzea je bohatosť a rôznorodosť polmiliónového zbierkového fondu, ale aj pestrosť a neobyčajnosť expozícií či výstav. Nebojíme sa ísť aj do odvážnejších tém a koncepčných výziev, pretože chceme priniesť kultúru čo najširšiemu spektru divákov. Verím, že aj vďaka výstave a zanechanému posolstvu Mekyho Žbirku prídu do múzea ľudia, ktorí v ňom nikdy neboli. Ich zážitok z prehliadky sa tak v priestoroch múzea ešte umocní a možno si prezrú aj 400-ročné barokové skvosty alebo bájny zlatý poklad v suterénnom trezore, keď už u nás budú.“   

Návštevníci múzejnej historickej budovy na Námestí Maratónu mieru sa oboznámia nielen s hudobnou kariérou sólového umelca či tímového hráča – „modusáka“, ale aj s osobným životom „neoficiálneho člena“ The Beatles, milovníka trojprúžkových tenisiek a anglického humoru. Prejdú sa audiovizuálnym tunelom, zahrajú si na Žbirkových klávesoch, uvidia okrem originálnych ocenení a kultových záberov hudobníka aj doteraz nezverejnené ukážky zo súkromného archívu či šatníka hviezdy. Skvelou správou (nielen) pre skalných Mekyho fanúšikov je aj skutočnosť, že košická výstava prinesie (okrem iného) exponáty, ktoré sa neobjavili ani v Prahe, ani v Bratislave. Návštevníci si z nej môžu dokonca odniesť pamätný suvenír či „LP-éčko“.

VSM a Košice sa od 1. decembra 2023 do 16. júna 2024 stávajú „mekkou“ Mekyho Žbirku. Na umelcov vzťah k východnému Slovensku spomína i Kateřina Žbirková, spoluautorka výstavy: „Mám veľkú radosť, že sa nám vďaka zanietenosti pána riaditeľa VSM podarilo preniesť výstavu práve do Košíc, do mesta, kde sa začínala alebo končila väčšina Mekyho turné. Jeho vzťah k východnému Slovensku bol špeciálny a mal tam veľa kamarátov, ktorých dúfam, uvidím aj na vernisáži spolu s ďalšími, teraz už aj mojimi košickými priateľmi. Fanúšikom, ktorí nás vyzývali na tento celkom zložitý presun, prajem, aby si na Mekyho zaspomínali, pobavili sa a vnímali jeho hudbu. A keby aj vďaka tejto výstave počúvali Mekyho skladby, bolo by to presne to, čo by si prial.“

V samotný deň vernisáže, konanej pre pozvaných hostí 1. decembra, sa zároveň pokrstí aj 340-stranová luxusná kniha limitovanej edície Miro Žbirka – Roky a dni z dielne vydavateľstva Ikar. Krstných rodičov a ani samotný krstný „materiál“ organizátori do poslednej chvíle neprezradia. Nuž a tento „pokrstený“ výtlačok s jedinečným číslom a rukopismi legendy sa rovnako stane na pol roka súčasťou samotnej výstavy popri ďalšej viac než stovke pamätných predmetov.

O tom, že Žbirka ako kultúrny fenomén dokáže prilákať masy, nepochybuje ani riaditeľ múzea, Dominik Béreš, ktorý na záver dodáva: „Je vôbec niekto, kto by nepoznal Mekyho? Kto by nechcel hrať na gitare jeho hity s rovnakým zanietením? Kto si so svojou láskou nestrihol duet V slepých uličkách? Žbirka je pojem. Osobnosť, ktorá sa nespája s konkrétnou dobou a generáciou. Jej hity, ktoré sa dennodenne hrávajú v rádiách už desiatky rokov, poznajú všetky vekové kategórie.“

Výstava Miro Žbirka – Roky a dni bude sprístupnená pre širokú verejnosť od 2. decembra 2024.


 

30.11.2023 - 29.2.2024  

Deťom na mieru.jpg

SNM - Sídelná budova, Bratislava

Deťom na mieru, Autorská tvorba pre deti v socialistickom Československu

Slovenské národné múzeum a Uměleckoprůmyslové museum v Praze pripravili spoločnú výstavu Deťom na mieru. Autorská tvorba pre deti v socialistickom Československu, ktorá prezentuje tento unikátny dobový dizajn prostredníctvom vybraných výtvarníkov na území Česka aj Slovenska. Výstava je pre verejnosť prístupná v sídelnej budove SNM v Bratislave
na Vajanského nábreží 2 od 30. novembra 2023 do 29. februára 2024.

Výstavný projekt Uměleckoprůmyslového musea v Praze, predstavuje tvorbu pre deti predškolského a mladšieho školského veku v socialistickom Československu v oblasti nábytkového dizajnu, hračiek a úžitkovej grafiky. „Pre dobrú hračku, ako pre aj celú oblasť tohto dizajnu  – v minulosti aj dnes – je charakteristická všestranná pôsobnosť a funkcia (mali by dieťaťu poskytovať dostatočný priestor pre fantáziu), kvalitné výtvarné prevedenie
a dokonalé spracovanie. Témou výstavy je tvorba pre deti od 50-tych do 80-tych rokov
20. storočia v Československu s malým exkurzom do súčasnosti. Ukazuje predmety "šité na mieru" najmladšej generácii, odráža zapôsob rozmýšľania o nich, ako aj hľadanie ich podoby v dobovom kontexte – kultúrnom, spoločenskom, ekonomickom, aj politickom,“ uviedla autorka výstavy Lucie Skřivánková, kurátorka Uměleckoprůmyslového musea v Praze.

Mnohé z vystavených prác dvadsiatich významných dizajnérov, predovšetkým drevené
a textilné hračky a nábytkové zostavy, uvidia návštevníci po prvý raz, pretože sa zachovali len v podobe prototypov a do sériovej výroby sa nikdy nedostali. Znárodnená výroba nedokázala totiž adekvátne reagovať na želania a potreby zákazníkov a kvalitné a zaujímavé návrhy zostali v šuplíkoch dizajnérov, alebo výskumných inštitúcií. V lepšom prípade sa na základe vybraných vyrábali limitované série pre jasle a materské školy.

Druhú skupinu exponátov tvoria plastové hračky, hračky z produkcie českého
a slovenského ÚLUV-u a ÚĽUV-u, papierové vystrihovačky a detské knihy, ktoré síce bolo možné bežne kúpiť v obchodoch, ale ich dizajn je natoľko výnimočný, že by bez nich nebolo možné československú tvorbu pre deti v 50. až 80. rokoch 20. storočia prezentovať.

„Teší nás, že výstavný projekt je prezentovaný po prvý raz práve v Slovenskom národnom múzeu v Bratislave, pretože sa týka spoločného odrývania našej minulosti. Domnievam sa, že takáto spolupráca môže byť v dnešnej dobe prínosnou pre obe strany,“ prezradila Helena Koenigsmarková, emeritná riaditeľka Uměleckoprůmyslového musea v Praze.

Jadro výstavy tvoria exponáty zo zbierok Uměleckoprůmyslového musea v Praze, doplnené
o dôležité ukážky tvorby vybraných autorov z iných múzeí a súkromných zbierok z Českej republiky a zo Slovenska. Dizajnérov, ktorí v sledovanom období zohľadňovali vo svojich návrhoch špecifiká a potreby detí bolo viacero. Vzhľadom na komorné priestory Harmincovej siene sídelnej budovy SNM v Bratislave prestavuje kurátorka výstavy Lucie Skřivánková
v spolupráci s architektom Tomášom Džadoňom hravou formou reprezentatívny, ale pozoruhodný  výber. Autorom výstavnej grafiky je Štĕpán Malovec.

„Istá nostalgia detskej tvorby, ktorú vnímam na výstave, neposkytuje len zaujímavý exkurz
do jej nedávnej minulosti, ale v súčasnosti môže byť aj inšpiráciou a výzvou pre dizajnérov, zaoberajúcich sa touto špecifickou oblasťou výtvarného umenia, ktorá výrazne ovplyvňuje všestranný rozvoj detí, “ doplnil Branislav Panis, generálny riaditeľ SNM.  

Návštevníci sa môžu tešiť na autorskú tvorbu návrhárov ako: Marie Černá (1931 – 2009), Viktor Fixl (1914 – 1986), Vladimír Fuka (1926 – 1977), Vít Grus (1896 – 1981), Marie Hozmanová (1942), Marián Huba (1949), Jarmila Jeřábková (1945), Vladimír Kompánek (1927 – 2011), Vojtěch Kubašta (1914 – 1992), Václav Kubát (1934), Janka Menkynová (1946), Alois Mikulka (1933), Daisy Mrázková (1923 – 2016),  Libuše Niklová (1934 – 1981), Květa Pacovská (1928 – 2023), Zdenek Seydl (1916 – 1978), Jana Sigmundová (1940 – 2011), Dezider Tóth (1947), Vincenc Vingler (1911 – 1981) a František Vrána (1934 – 2013).


 

23.11.2023 - 21.4.2024  

Východoslovenské múzeum, Košice

TriTri

Východoslovenské múzeum v Košiciach vzdá hold najmenším veľhorám na svete

23. novembra 2023 otvára Východoslovenské múzeum v Košiciach (VSM), kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja, svoje brány všetkým milovníkom a obdivovateľom Tatier. Vernisáž výstavy TRITRI, spojená s neobyčajným krstom nového čísla prírodovedného zborníka Natura Carpatica, sa uskutoční v Historickej účelovej budove VSM o 17:00.

Výstava TRITRI, autorsky zastrešená Doc. RNDr. Petrom Reichwalderom, CSc. a Doc. Natáliou Hudáčkovou, PhD., vznikla v spolupráci s Prírodovedným múzeom SNM, Katedrou geológie a paleontológie PRIF UK, Ústavom vied o Zemi SAV, Štátnym geologickým ústavom Dionýza Štúra a bratislavským Spolkom pre montánny výskum. Ako podotkol riaditeľ VSM, Dominik Béreš, „Východoslovenské múzeum v Košiciach je charakteristické bohatstvom a variabilitou zbierok nevyčísliteľnej hodnoty, či už hovoríme o nábytku, výtvarnom umení, listinách, militáriách alebo fonde zoológie či botaniky. To nás predurčuje zorganizovať spoločne s povolanými partnermi výnimočnú výstavu zo sveta prírodných krás a predstaviť návštevníkom tatranský klenot, ktorý rezonuje v celom stredoeurópskom priestore.“.

Názov výstavy (TRITRI) je inšpirovaný slovanským výrazom, označujúcim skalné bralá. Odkaz na minulosť sa nesie celou výstavou, dokumentujúcou počiatky vzniku najvyšších slovenských hôr a zároveň najmenších veľhôr na svete.

Zámerom VSM je vzdať poctu veľkolepej geologickej stavbe, ktorá sa začala formovať circa pred 570 miliónmi rokov a súčasne všetkému, čo je s ňou spojené. Súčasťou výstavy budú okrem geofotografií a veľkoplošných topografických a geologických máp i rôznorodé pútavé a jedinečné exponáty, ako napríklad nálezy zlata spod Kriváňa, dinosaurích stôp z Tichej doliny z obdobia pred približne 200 miliónmi rokov, zubov fosílnych rýb z doby, keď Tatry boli ešte len morským dnom. Návštevníci si môžu detailne obzrieť zlatokopeckú i horolezeckú výbavu, vzácne minerály v zlatých žilách, ale aj vypreparovaného kamzíka tatranského, výra skalného či medveďa hnedého.

Výstava TRITRI v Historickej účelovej budove VSM potrvá od 23. novembra 2023 do 21. apríla 2024.


 

15.11.2023 - 28.3.2024  

Po koľajniciach k adresátovi.png

Poštové múzeum, Banská Bystrica

Po koľajniciach k adresátovi

Slovenská pošta organizuje vo výstavných priestoroch Poštového múzea na Partizánskej ceste v Banskej Bystrici výstavu o histórií poštovej železničnej prepravy a vlakových pôšt na našom území. Výstavu s názvom Po koľajniciach k adresátovi si môžu záujemcovia pozrieť počas pracovných dní od 8:00 do 15:30, sprístupnená bude až do 28. marca 2024.

Vlaková pošta na obdobie viac ako jeden a pol storočia významným spôsobom ovplyvnila doručovanie poštových zásielok. Jej vznik priamo súvisel s budovaním  železničných tratí a postupným zavádzaním železničnej dopravy v 1. polovici 19. storočia. Od prvej jazdy železničného vozňa špeciálne upraveného do podoby poštového ambulantného triediaceho pracoviska na trati Birmingham – Liverpool v roku 1838 vlaková pošta expandovala do mnohých krajín sveta. Na území habsburskej monarchie sa prvé poštové vozne objavili v roku 1850.

Vlaková pošta zohrala mimoriadne dôležitú úlohu aj v období prvej svetovej vojny, zásielky posielané vojakmi bojujúcich armád sa aj prostredníctvom vlakovej pošty dostávali k svojim adresátom. V období medzi dvomi svetovými vojnami bola vlaková pošta spolu s prudko sa rozvíjajúcou automobilovou dopravou chrbtovou kosťou systému prepravy poštových zásielok v celom Československu a túto úlohu u nás zastávala aj po druhej svetovej vojne až do konca 90. rokov 20. storočia, kedy z rôznych príčin, ale najmä s postupným presadením sa automatického triedenia poštových zásielok na triediacich linkách, ukončila svoju činnosť. Technický pokrok zhmotnený v železnici umožnil vznik vlakovej pošty a ten istý technický pokrok, tentokrát reprezentovaný inými druhmi dopravy (automobil, lietadlo), ale hlavne automatickými triediacimi linkami znamenal aj zánik vlakovej pošty.

Výstava s názvom Po koľajniciach k adresátovi prináša na 15 výstavných paneloch farbistý obraz histórie poštovej železničnej prepravy a vlakovej pošty s dôrazom na územie dnešného Slovenska. Panely sú doplnené trojrozmernými zbierkovými predmetmi pochádzajúcimi zo zbierkového fondu Poštového múzea počínajúc manipulačnými vozíkmi na nakladanie a vykladanie balíkových a listových zásielok, cez pomôcky používané posádkou ambulantnej vlakovej pošty, modely poštových železničných vozňov, poštové vrecia, poštové štíty, pečiatky vlakovej pošty, celistvosti prepravené vlakovou poštou. Vystavená bude aj literatúra zaoberajúca sa dejinami vlakovej pošty a slovenské poštové známky s tematikou železnice. Na výstave je jeden panel venovaný aj vozňu ambulantnej pošty radu Postw a dvom nákladným poštovým vozňom radu Gbkkqs, ktoré sa podarilo zachrániť Poštovému múzeu v roku 2019. Vozeň ambulantnej pošty sa aktuálne rekonštruuje v Železničných opravovniach Zvolen tak, aby bol prevádzkyschopný na železnici, pričom sa plánuje využívať na prezentačné účely Slovenskej pošty aj ako mobilná expozícia.

Výstava je tak vhodnou spomienkou na spoluprácu pošty so železnicou so snahou priblížiť návštevníkom význam prepravy poštových zásielok vlakmi v bohatých dejinách poštových služieb.


 

24.10.2023 - 31.5.2024  

mini_JAK chcel zmenit svet 2023.jpg

Múzeum kultúry Čechov na Slovensku SNM, Martin

Jan Amos Komenský chcel zmeniť svet

Veril, že vzdelaním je možné zmeniť svet a dnes mu nikto nepovie inak ako Učiteľ národov. Reč je o Janovi Amosovi Komenskom, o ktorého živote, diele a odkaze rozpráva aktuálna výstava v Múzeu kultúry Čechov na Slovensku. Radi Vám ju predstavíme v rámci komentovanej prehliadky v stredu 27. marca 2024 o 17.00 hod.

Jan Amos Komenský (*1592, juhovýchodná Morava – †1670, Amsterdam) bol český a moravský biskup Jednoty bratskej, jazykovedec, prírodovedec, humanista, politik, jeden z najväčších českých a európskych mysliteľov, filozofov a spisovateľov. Renomé si získal hlavne ako pedagóg, resp. teoretik pedagogiky a autor mnohých spisov z tohto odboru. Zaoberal sa všeobecnou teóriou výchovy, didaktikou, vytvoril špeciálnu metodiku výučby jazykov a sám písal originálne učebnice – najznámejšia je jazyková príručka Janua linguarum reserata (Brána jazykov otvorená) a učebnica Orbis sensualium pictus (Svet v obrazoch). Je považovaný za zakladateľa modernej pedagogiky a známy ako „Učiteľ národov“.

Literárna činnosť Jana Amosa Komenského, ktorý bol ako nekatolík nútený po bitke na Bielej hore od roku 1626 žiť v exile, je obsiahla a tematicky rôznorodá. Tvoril encyklopedické spisy a jeho ideálom bola pansofia (vševeda), obsahujúca všetky vtedajšie vedomosti. Do všeobecného povedomia sa zapísal aj ako autor najslávnejšieho česky písaného diela 17. storočia s názvom Labyrint sveta a raj srdca.

Výstavu pripravilo Muzeum Jana Amosa Komenského v Uherskom Brode a v Múzeu kultúry Čechov na Slovensku ju môžete navštíviť v predĺženom termíne do 31. mája 2024.


 

20.10.2023 - 31.12.2024  

Považské múzeum v Žiline

Tiene minulosti

Výstava mladého drotára Jozefa Šaba predstaví niekoľko rozmernejších figurálnych plastík z priebežne vznikajúceho cyklu Tiene minulosti. V cykle na všeobecnú tému pominuteľnosti človeka i tradičných hodnôt upriamuje pozornosť predovšetkým na vytrácanie sa tradičných remesiel zo súčasného života spoločnosti. Prostredníctvom jednotlivých figúr prevedených viac-menej voľne nahodenými vzdušnými výpletmi sa autor snaží sprítomniť situácie z minulosti, ktoré do súčasnosti prechádzajú už takmer len ako nejasná spomienka. Tieto práce doplnia na výstave menšie plastiky ľudských postáv i zvierat, vyznačujúcich sa nielen výborným vystihnutím pohybu a životnosťou, ale aj autorovou chuťou k formálnym experimentom a k hľadaniu vlastného výrazu. Kurátorom výstavy je historik umenia Mgr. Zdeněk Hogh.


 

20.10.2023 - 4.10.2024  

Ašot Haas - Insight.jpg

Prírodovedné múzeum SNM, Bratislava

Ašot Haas - Insight

Výstavou Insight predstavuje Slovenské národné múzeum výber z aktuálnej tvorby multimediálneho vizuálneho umelca Ašota Haasa, inšpirovanej minuloročnou rezidenciou v Slovenskom inštitúte v Jeruzaleme. Ovplyvnený bohatstvom, spiritualitou a kombináciou rozličných vierovyznaní ľudí svätého mesta, Haas prináša imaginatívne diela nadväzujúce na stále sa rozvíjajúci autorský program. Nenútenou obrazotvornosťou podnecuje osobné prežívanie a kreovanie vlastných naratívov.

Výstavný projekt je koncipovaný ako tmavá, intímna a zároveň intenzívna scenéria, z ktorej útrob vystupujú nové umelecké série. Premiéru má figurálna kompozícia, ktorá je apropriáciou sochy Michelangelovho Dávida. Haas ho dynamizuje, otáča o 360 stupňov a vzniká výrazná formálna deformácia a symbolika neúnavnej snahy o dosiahnutie nedosiahnuteľného. Výstava takisto prezentuje nový cyklus šiestich kusov diamantov, ktoré odkazujú na izraelské bohatstvo a obchod. Autor sa ponoril do histórie vzniku diamantov a inšpiroval sa najdokonalejšiu verziou brúsenia, ktorú prepočítal a vytvoril belgický dizajnér a technik Marcel Tolkowsky (1899 – 1991). Prostredníctvom skenovania tolkowského briliantov vytvoril vlastné verzie, ktoré pretavil do optického skla a pokoval vákuovou technológiou. Ďalej ponúka aj autorsky signifikantné svetelné objekty – lineárne kruhové motívy reprezentujúce priestory neznámych sakrálnych kupol či vibrujúce abstraktné reliéfne kresby z plexiskla, ktoré nás vťahujú do spirituálneho sveta neviazaného na konkrétnu vieru.

Tvorba Ašota Haasa stavia na základoch technologických a materiálnych experimentov, výsledkom ktorých sú signifikantné abstraktné motívy pracujúce s repetíciami a variáciami základných geometrických tvarov. Hoci sa plne opiera o dejiny umenia, ozveny op-artu, abstraktného geometrizmu či minimalizmu, práve digitalizácia a využitie poznatkov z priemyselnej výroby a technologických a materiálnych inovácií v kombinácii s fyzikálnymi a matematickými zákonmi vytvárajú funkčné spojenia, ktoré sú v našom prostredí jedinečné. Objekty, závesné obrazy, reliéfne maľby či svetelné inštalácie – autorove diela si vyžadujú vnútorne spomaliť a zamerať pozornosť na drobné detaily. Či už je to postupná zmena farebných odtieňov a hrúbky línií, alebo drobné posuny a rozstupy medzi geometrickými útvarmi, dehumanizované artefakty nadobúdajú vďaka nepatrným zmenám a expresívnym „nedokonalostiam“ organický charakter, ktorý prirodzene kontrastuje s technologickým aspektom ich vzniku. Pomyselný princíp vizuálnej náhody je v skutočnosti výsledkom hodín kódovania, vytvárania autorských softvérov, zberu a vyhodnocovania dát.

Ašot Haas (1981, Moskva) žije a pracuje v Bratislave. Štúdium absolvoval na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení, kde v rokoch 2002 – 2007 postupne prešiel ateliérmi Industrial Design (Ferdinand Chrenka), Transport Design (Štefan Klein), Sklo (Juraj Gavula) a ateliérom Socha, objekt, inštalácia (Juraj Meliš). V roku 2019 získal cenu ILDA Awards a v roku 2007 Cenu Galérie NOVA za sklo. Samostatne vystavoval v priestoroch a inštitúciách ako napr. Incheba Expo Arena, Bratislava (2021), Bellart Gallery, Viedeň (2020), Kunsthalle Košice (2019), DSC Gallery, Praha (2016), Nedbalka, Bratislava (2013), PGU, Žilina (2012) a i. Diela Ašota Haasa sú zastúpené v mnohých súkromných a štátnych zbierkach. Viac informácií o autorovi: https://asothaas.com/


 

12.10.2023 - 30.4.2024  

plagat_Dotyky s ludovou kulturou Kraj zem krajina 2023.jpg

Etnografické múzeum SNM, Martin

Dotyky s ľudovou kultúrou: Kraj – zem – krajina

Ľudová kultúra našich predkov očami mladých výtvarníkov – to je hlavný motív projektu Dotyky s ľudovou kultúrou. Na vernisáž jeho piateho ročníka Vás pozývame do Etnografického múzea v Martine vo štvrtok 12. októbra 2023 o 16:00. Otvorenie výstavy študentských prác bude spojené s módnou prehliadkou.

Aktuálny ročník je v poradí už piatou spoluprácou medzi Slovenským národným múzeom v Martine a školami umeleckého priemyslu v Ružomberku a v Trenčíne. V tomto ročníku pracovali študentky a študenti s témou Kraj-zem-krajina. Vo vystavených prácach, v súlade so svojím študijným zameraním, sa pozreli na zadanie pohľadom mladého, tvorivého a vnímavého človeka. Spojenie súčasných trendov a technológie so slovenskou ľudovou kultúrou je akýmsi mostom k našim tradíciám, krajine a histórii.

Projekt Dotyky s ľudovou kultúrou vznikol v roku 2007. Slovenské národné múzeum v Martine oslovilo po predošlých úspešných spoluprácach Školu umeleckého priemyslu v Trenčíne a Školu umeleckého priemyslu v Ružomberku. Študenti sa vtedy mohli v múzeu bližšie zoznámiť so zbierkovými predmetmi a svoju inšpiráciu detailom alebo motívom pretavili cez svoj pohľad do textilnej tvorby, grafiky alebo napríklad animácie. Prvý ročník projektu, ktorý sa realizoval v roku 2009, sa odvíjal od témy ľudového odevu, pre druhý v roku 2012 vybralo múzeum zo svojich depozitárov pre študentov ľudové hračky. V roku 2015 boli témou symbol a ornament a hlavným motívom pred štyrmi rokmi bolo vlákno.

To, čo si mladí umelci predstavia, keď sa povie kraj, zem alebo krajina, si môžete pozrieť v Slovenskom národnom múzeu v Martine – Etnografickom múzeu na Malej hore 2.


 

2.10.2023 - 30.3.2024  

Kaštieľ a archeopark Hanušovce nad Topľou

Sklo: ručne tvarovaná hmota

Výstava zbierky skla z depozitárov Krajského múzea v Prešove a súkromných zbierok prezentovaná v kaštieľskych pivniciach.

6.3. 2024 – Tvarovaná hmota – historické sklo (odborná prednáška) 16:30 hod.
V marci sa v kaštieľskej pivnici barokového kaštieľa rodiny Dessewffy v Hanušovciach nad Topľou uskutoční odborná prednáška o historickom skle ako tvarovanej hmote. Prednášajúci – Mgr. Jakub Šnajder, odborný pracovník Krajského múzea v Prešove.


 

1.9.2023 - 31.8.2024  

c_Hrdinovia_1050.jpg

Historické múzeum SNM, Bratislava

Hrdinovia odboja

Slovenské národné múzeum v spolupráci s Vojenským historickým ústavom v Bratislave a Múzeom Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici otvára 31. augusta 2023, výstavu Hrdinovia odboja v priestoroch SNM – Historického múzea na Bratislavského hrade. Pre návštevníkov bude prístupná od 1. septembra 2023 do konca augusta 2024.

Výstavný projekt prostredníctvom viac ako 100 zbierkových predmetov približuje úspechy, ale aj tragédie vybraných slovenských účastníkov československého zahraničného a domáceho odboja počas 2. svetovej vojny. Vystavené originály pochádzajú zo zbierok organizátorov výstavy i súkromných osôb.

Výnimočné sú predmety, ktoré Slovenské národné múzeum len nedávno získalo, alebo plánuje získať do svojich zbierok – ako napríklad portrét Maríny Paulínyovej a vybavenie salónu Imricha Karvaša, vtedajšieho guvernéra Slovenskej národnej banky a významného podporovateľa domáceho odbojového hnutia a Slovenského národného povstania. Návštevníci uvidia aj osobné predmety Jozefa Gabčíka, veliteľa operácie Anthropoid, účastníka atentátu na zastupujúceho ríšskeho protektora v Čechách a na Morave, SS-Obergruppenführera Reinharda Heydricha.

Výstava vzdáva česť tisícom Slovákov, príslušníkom národov a národností žijúcich na území Slovenska, ktorí sa počas 2. svetovej vojny zapojili do bojov proti nacistickému Nemecku a jeho satelitom. Hrdinom odboja v československých vojenských jednotkách v zahraničí, v povstaleckej 1. čs. armáde na Slovensku a v domácom partizánskom hnutí, ale aj v armádach iných štátov protifašistickej koalície či v hnutiach odporu na území okupovaných krajín. 

Výstava Hrdinovia odboja bude slávnostne otvorená pri príležitosti výročia Slovenského národného povstania a Dňa Ústavy Slovenskej republiky.


 

1.8.2023 - 31.12.2024  

Co_drot_spojil_K4.jpg

Považské múzeum v Žiline

Čo drôt spojil, čas nerozdelí...

V Drotárskom pavilóne v areáli Budatínskeho hradu  je od začiatku augusta prístupná výstava s názvom Čo drôt spojil, čas nerozdelí... Jej autorkami sú etnologička Katarína Kendrová a historička Katarína Hallonová z drotárskeho oddelenia Považského múzea. Typické slovenské remeslo zapísané aj v UNESCO je tentokrát priblížené naozaj netradičným spôsobom. Zamerali sme sa na jeho prvotnú vandrovnú formu, keď drotári putovali po celej krajine a venovali sa najmä opravám predmetov každodennej potreby, používanými obyvateľmi vidieka. Ich neustály boj o zabezpečenie existencie si vyžadoval až neuveriteľne širokú škálu rôznorodých pomôcok, riadov a nástrojov, ktoré rýchlo opotrebovali, ale na kúpu nových nemali dostatok financií. A práve vďaka drotárom dostali poškodené predmety šancu na opätovné využitie. Na gazdovstvách a v domácnostiach snáď ani neexistovala pomôcka, ktorú by sa nepokúsili obnoviť, alebo svojou prácou neinšpirovali k podomáckym opravám samotných gazdov,“ vysvetľuje Katarína Kendrová.  

Výstava je koncipovaná tak, aby priblížila najmä tri základné oblasti života človeka súvisiace s prípravou stravy a stolovaním, s prácou roľníka na poli a gazdovstve a so spracovaním textilných vlákien nevyhnutných k výrobe odevu. Návštevníci tak môžu na jednom mieste vidieť takmer 100 typov exponátov najrozmanitejších funkcií, tvarov a materiálov, akými sú hlina, drevo, prútie, rohovina, plech, sklo, porcelán či kamenina, všetky opravované drôtom alebo plechom, v celkovom počte viac ako 200 kusov. „Na výstave prevláda najmä drotármi opravovaný keramický riad, na ktorý sa prvotne a v najväčšej miere orientovali.  Bohato sú zastúpené aj obnovené plechové a drevené nádoby, kuchynské či salašnícke pomôcky, akými sú hrnce, sitká, pražiče na kávu, rajničky, kotly a kotlíky, vahany, gelety, korytá a korýtka, maselnice, bačovské varechy, formy na syr a perníky, soľničky i črpáky. Zaujímavé drotárske opravy môžu záujemcovia o problematiku vidieť aj na poľnohospodárskom náradí, napríklad na lopatách – vejačkách, vidlách, kosách a kosákoch, hrabliach, oselníkoch, košoch či cepoch. Zásahom drotárov sa nevyhli ani kolovrátky, praslice, krample, nahrievacie žehličky a mnohé ďalšie starobylé predmety. K vzácnym exponátom  patrí aj precízne a jemne opletané sklo, porcelán a fajky z morskej peny,“ dopĺňa K. Kendrová.

Výstava je obohatená o odborné texty s fotografiami a tiež detailné opisy špecifických drotárskych opravárenských techník. Návštevníci uvidia techniky základné, akými bolo opletanie do drôtených sietí, flekovanie, haftovanie, spájkovanie, ale tiež  jednoduchšie, ktoré spočívali v stiahnutí poškodených častí predmetov drôtenou slučkou alebo pásikom plechu. Všetky prezentované exponáty pochádzajú zo zbierkových fondov Považského múzea a Slovenského národného múzea v Martine. Výstava je prístupná počas prehliadky Drotárskeho pavilónu od utorka do nedele od 9:00 do 16:30.


 

19.5.2023 - 30.4.2024  

Múzeum holokaustu v Seredi, SNM

Židovská plavecká (r)evolúcia

Slovenské národné múzeum – Múzeum židovskej kultúry s podporou Slovenskej plaveckej federácie pripravilo a 18. mája vo svojich výstavných priestoroch slávnostne otvorí výstavu Židovská plavecká (r)evolúcia.

Nový výstavný projekt je pokračovaním úspešného cyklu výstav o významných športovcoch židovského pôvodu. Prezentuje históriu organizovaného plávania v rámci židovskej komunity na Slovensku od založenia jedného z najúspešnejších plaveckých klubov prvej Československej republiky – Bar Kochba Bratislava – až po obnovenie židovskej športovej tradície po páde totalitného režimu v roku 1989. Predstavuje inšpiratívne, známe i menej známe židovské plavecké osobnosti, ktoré často napriek ťažkým životným podmienkam dosiahli výnimočné úspechy vo svojom športovom i osobnom živote.


 

19.5.2023 - 31.8.2024  

Múzeum židovskej kultúry SNM, Bratislava

Židovská plavecká (r)evolúcia

Slovenské národné múzeum – Múzeum židovskej kultúry s podporou Slovenskej plaveckej federácie pripravilo a 18. mája vo svojich výstavných priestoroch slávnostne otvorí výstavu Židovská plavecká (r)evolúcia.

Nový výstavný projekt je pokračovaním úspešného cyklu výstav o významných športovcoch židovského pôvodu. Prezentuje históriu organizovaného plávania v rámci židovskej komunity na Slovensku od založenia jedného z najúspešnejších plaveckých klubov prvej Československej republiky – Bar Kochba Bratislava – až po obnovenie židovskej športovej tradície po páde totalitného režimu v roku 1989. Predstavuje inšpiratívne, známe i menej známe židovské plavecké osobnosti, ktoré často napriek ťažkým životným podmienkam dosiahli výnimočné úspechy vo svojom športovom i osobnom živote.


 

5.4.2023 - 31.12.2024  

Historické múzeum SNM, Bratislava

Príbeh holíčskej manufaktúry

Výrobky holíčskej manufaktúry, ktorú v prvej polovici 18. storočia založil manžel Márie Terézie František Štefan Lotrinský, aby povzniesol priemyselné podnikanie v krajine, sú stále atraktívnymi a dobre predávanými po celom svete. V múzeách patria k cenným akvizíciám a k jedným z najdôležitejších zbierkových predmetov, ktoré pamäťové inštitúcie s obľubou vystavujú aj v  stálych expozíciách. Jedálenské servisy a nádoby vyrábané vo veľkosériách, dekoratívne stolové predmety, predmety dennej potreby, ale aj solitérne kusy či drobné plastiky predstavujú život a stolovanie nielen vysokej šľachty, pre ktorú boli pôvodne určené, ale aj odberateľov z radov mešťanov.

Výstava holíčskej keramiky, tak ako ju pripravili jej autori, kurátorka PhDr. Andrea Milanová, PhD. a PhDr. Daniel Hupko, PhD.,  prezentuje rôznorodú škálu tvarov, dekórov a výrobkov spoločne s ukážkami tvorby svetových dielní, ktoré ju ovplyvnili. Vystavené predmety sú nielen zo zbierok Slovenského národného múzea – Historického múzea vlastniaceho najväčšiu muzeálnu zbierku na Slovensku, ale vďaka spolupráci s vybranými múzeami a súkromným zberateľom, ktorí na výstavu zapožičali predmety, sa podarilo zhromaždiť významnú kolekciu, ktorá širokej odbornej a laickej verejnosti predstavuje výrobky holičskej manufaktúry po prvýkrát v rozsahu, ktorý zodpovedá takmer celej šírke v Holíči vyrábaného fajansového a kameninového tovaru. Rovnako prvýkrát predstavuje aj práce ľudových hrnčiarov, pre ktorých sa holíčska produkcia stala dôležitou inšpiráciou.

Výstava Príbeh holíčskej manufaktúry bude pre verejnosť prístupná od 5.4. 2023 na 3. poschodí Bratislavského hradu denne okrem utorka v čase od 10,00 do 18,00 h (posledný vstup je o 17,00 h). 


 

25.3.2023 - 31.12.2024  

Figuralisti pozvanka MODRA.jpg

Múzeum slovenskej keramickej plastiky, Modra

Figuralisti – od džbána k figurálnej tvorbe

Otvorenie dlhodobej výstavy Figuralisti – od džbána k figurálnej tvorbe, ktoré sa uskutoční 25. marca 2023 od 15:00.

V priestoroch Galérie Ignáca Bizmayera vás prevedieme jedinečnou tvorbou Ignáca Bizmayera a ďalších keramikárov.

Výstava je súčasťou projektu „Deň hliny – Čaro hliny“, ktorý získal grant z Islandu, Lichtenštajnska a Nórska v sume 199 900 € prostredníctvom grantov EHP. Projekt je spolufinancovaný v sume 29 985 € z prostriedkov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. Cieľom projektu je podpora kapacít kultúrnych aktérov a podpora práce s publikom.
Spoločným úsilím k zelenej, konkurencieschopnej a inkluzívnej Európe.

 


 

28.6.2022 - 30.6.2027  

pozvánka_Longinus_AM.jpg

Archeologické múzeum SNM, Bratislava

Po stopách legionárov

Slovenské národné múzeum – Archeologické múzeum otvorí dňa 28. júna 2022 o 16.00 h novú výstavu Po stopách legionárov v priestoroch múzea na Žižkovej ulici v Bratislave. Výstava, ktorá je jedným z výstupov projektu SNM – Archeologického múzea a obce Lethaprodersdorf (Rakúsko, Burgenland), financovaného z programu INTERREG V-A Slovenská republika –Rakúsko 2014-2020, bude pre verejnosť prístupná od 29. júna 2022 do 30. júna 2027.

Región Podunajsko, zahrnutý do programu, bol v minulosti obývaný mnohými národmi
a etnikami, ktoré za posledných 1500 rokov zanechali v zemi svoje stopy. Cieľom projektu
Po stopách legionárov je zvýšiť povedomie širokej verejnosti o pravekých a ranohistorických dejinách, období rímskeho cisárstva až po stredovek, prostredníctvom života rímskeho legionára Marca Longina, ktorého hrob bol objavený v Leithaprodersdorfe. K výstupom projektu patrí vznik náučnej cyklocesty medzi rímskym táborom v Iži-Leanyvári (lat. Celemantia) okres Komárno a vidieckym sídlom z doby rímskej v Leithaprodersdorfe, ako aj prezentácia výsledkov archeologického výskumu formou výstavy, odbornej brožúry s názvom Dve krajiny – osem cieľov, brožúry pre cyklistov, informačných tabúľ a webovej stránky o projekte.

Výstava v SNM – Archeologickom múzeu je zameraná na predrímske obdobie (dobu železnú) a rímsku dobu. Návštevníkom predstaví nálezy z mohýl zo staršej doby železnej-halštatskej z Blatnej na Ostrove, Dunajskej Lužnej – Nových Košarísk a Dolných Janíkov. Nálezy mladšej doby železnej súvisia s Keltmi, ktorí obývali územie pred príchodom Germánov a Rimanov. Hlavná časť výstavy je venovaná rímskemu obdobiu. Prezentuje nálezy z rímskeho tábora Gerulata a z germánskych lokalít z doby rímskej. Zaujímavosťou sú  predovšetkým nálezy z tzv. »kniežacích« hrobov germánskych elít zo Zohora a Vysokej pri Morave, vystavené takto kompletne po prvý raz. Zbierkové predmety dopĺňajú videodokumenty, ako aj 3D vizualizácie k výskumom.  

K publikáciám, vydaným k projektu, patrí dvojjazyčná odborná brožúra pre verejnosť s hlbším záujmom o históriu a poznanie architektonických a archeologických pamiatok z vybraných lokalít. Záujemcovia tu nájdu informácie o Bratislavskom hrade, Dóme svätého Martina v Bratislave, Kostole reformovanej cirkvi v Šamoríne, o hrade Devín, ako aj o štyroch rakúskych historických objektoch. Druhá brožúra – pre cyklistov – obsahuje okrem mapy aj texty k jednotlivým tematickým zastávkam: v Iži, Komárne, Veľkom Mederi, v Blatnej na Ostrove, v Šamoríne, v bratislavských múzeách, v Dóme sv. Martina a na hrade Devín, z pohľadu archeologických nálezov na miestach jednotlivých stanovísk. Text brožúry je v slovenskom aj nemeckom jazyku a jej súčasť tvorí obrázková príloha, ako aj zoznam 90 lokalít archeologických nálezísk a významných stavebných pamiatok pozdĺž trasy.

Ďalším z výstupov projektu je vytýčenie a označenie 240 km dlhej náučnej archeologicko-historickej cyklocesty, medzi rímskym táborom v Iži-Leanyvári (lat. Celemantia) okres Komárno
a vidieckym sídlom z doby rímskej v Leithaprodersdorfe (Rakúsko). Tieto dve miesta spája postava rímskeho legionára Marka Vinia Longina, ktorý po prepustení z armády v Celemantii, dostal za 25 ročnú vojenskú službu pozemky v okolí Leithaprodersdorfu, kde žil až do svojej smrti a je aj pochovaný. Príbeh o jeho putovaní vyčítali archeológovia z náhrobného kameňa, ktorý sa našiel v Leithaprodersdorfe. Cyklista tak pomocou cykloznačiek objaví trasu, ktorú pred 2000 rokmi prešiel veterán Longin.

Informačnú hodnotu cyklocesty zvyšujú informačné tabule (23 na rakúskom území a na slovenskom 5), ktoré turistom priblížia vojenskú službu v légii, ako aj zabezpečenie vojenských jednotiek, slúžiacich na Dunajskej hranici. Súčasne predstavia obrovské kultúrne bohatstvo z doby Rímskeho cisárstva, získané archeologickým výskumom v predsunutom rímskom tábore Celemantia v Iži, v južnej časti Bratislavy situovanom tábore Gerulata v Rusovciach, v Archeologickom múzeu v Bratislave, v legionárskom tábore v Carnunte a v civilných usadlostiach, vybudovaných v blízkosti hranice.


 

1.1.2020 - 31.12.2025  

Historické múzeum SNM, Bratislava

Kelti z Bratislavy

Pred viac ako 2 000 rokmi sa na území Bratislavy rozkladalo keltské mesto – oppidum, rozľahlejšie než neskoršie stredoveké mesto. V centre mesta archeológovia našli množstvo predmetov, ale aj objektov z tohto obdobia. Najmä nálezy z Bratislavského hradu sú dôkazom o bohatstve oppida.


 

dnes je: 13.12.2024

meniny má: Lucia

podrobný kalendár

Február 2024

Reklama

webygroup

43379250

13.12.2024
ÚvodÚvodná stránka